test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Wetenschappelijk Medewerker

Kennis en Onderzoek

Project-/Programmamanager

Project-/ Programmamanagement

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Uitvoeren en inhoudelijk verantwoordelijk zijn voor (complexere) wetenschappelijke onderzoeken.

Is verantwoordelijk voor de realisatie van projectresultaten en/of programmadoelen en voor sturing van projecten en/of programma’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Kennisproducten zijn conform onderzoeksvraag en geaccepteerd
  • Gevraagd en ongevraagd advies over of naar aanleiding van kennisproducten is gegeven
  • Ontwikkeling van nieuwe inzichten en/of methoden is geïnitieerd en toegepast

Omgeving

  • Maatschappelijke / wetenschappelijke vraagstukken zijn vertaald naar een onderzoeksopdracht
  • (Inter)Nationale partijen binnen en buiten het instituut zijn effectief ingeschakeld
  • Erkenning als autoriteit / expert op het eigen kennisgebied
  • Een relevant netwerk is opge-bouwd, onderhouden en gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving, kaders (AO) en afspraken uitgevoerd
  • Product is gerealiseerd binnen randvoorwaarden (tijd, kwaliteit, middelen
  • Er is een volledig uitgevoerde onderzoeksopdracht conform afspraken

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd
  • Vernieuwde/innovatieve/verbeterde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geïnitieerd en/of doorgevoerd (plan-do-check-act-principe)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Aan verkenningsfase is bijgedragen
  • Definities van scope en resultaten of doelen van projecten of programma’s zijn mede opgesteld
  • Opdrachtgever is geadviseerd over te realiseren (verander) doelen, resultaten, haalbaarheid, beoogde effecten/baten, opzet, aanpak, benodigde capaciteit, uitvoering en risico’s
  • Voorwaarden en afspraken zijn besproken met de opdrachtgever en wederzijds geaccepteerd en vastgesteld
  • Er is een helder en bevestigd beeld over de verwachtingen van de opdrachtgever en permanente toetsing van dit beeld binnen de dynamiek van de (internationale) project-/programmaomgeving
  • Diverse (besluitvormende) documenten zijn (SMART) opgesteld, afgestemd met en vastgesteld door opdrachtgever
  • Over inrichting van project/programma(organisatie) en Governance van het project/programma is geadviseerd; Governance is ingericht
  • Project-/ programmaresultaten/ effecten/baten en de te volgen aanpak zijn permanent afgestemd met de totale strategie van de portfolio, het/de departement(en) en/of relevante in- en externe partijen en dynamiek van de (internationale) omgeving
  • Relatie met opdrachtgever is effectief onderhouden
  • Bij de realisatie van het project en/of het programma is de opdrachtgever geadviseerd over richting, keuzes en wijzigingen in aanpak en werkwijze en is besluitvorming gevraagd
  • Diverse disciplines zijn aangestuurd; overall view en integraliteit zijn bewaakt
  • In- en externe partijen zijn ingeschakeld en aangestuurd en opdrachtgeverschap in dit kader is ingevuld
  • Resultaten zijn gerealiseerd, geaccepteerd en zonodig geïmplementeerd conform afspraken en doelen opdrachtgever
  • Resultaten zijn overgedragen aan opdrachtgever en/of lijn organisatie; nazorg is geleverd
  • Décharge van de opdrachtgever is verkregen
  • Evaluaties zijn uitgevoerd

Omgeving

  • Omgevingsanalyse is gemaakt en tactiek en/of strategie is/zijn afgestemd op (internationale) context en bepaald
  • Een netwerk is ingericht en onderhouden dat bijdraagt aan de realisatie van de resultaten en doelen van de opdrachtgever
  • In- en externe allianties zijn gevormd, voor zover relevant voor de realisatie van de resultaten/doelen/baten/effecten
  • Er is effectief geacteerd binnen de relevante ketens/ samenwerkingsverbanden
  • Belanghebbenden zijn optimaal betrokken bij het project en/of programma resulterend in draagvlak voor uitvoering van het project/programma en eventueel de resultaten/ doelen en effecten/baten

Bedrijfsvoering

  • Project/programma en daarbij behorende processen zijn transparant, efficiënt, kostenbewust, beheerst, omgevingsgericht en conform geldende afspraken en kaders ingericht en aangestuurd
  • Project/programma administratie is op orde
  • Teambuilding heeft plaatsgevonden
  • Medewerkers zijn gefaciliteerd bij hun professionele ontwikkeling, afgestemd op de project-/programmadoelen
  • Lijnmanagement is tijdig geïnformeerd over de ontwikkeling van zijn/haar medewerker
  • Project-/programma-medewerkers, bedrijfsmiddelen en informatievoorziening zijn doelmatig en doeltreffend ingezet

Vernieuwen en verbeteren

  • Relevante informatie en kennis zijn ontwikkeld en overgedragen, binnen project en/of programma en organisatie
  • Verbetering van de professionaliteit van het project-/programmamanagement binnen de organisatie is gecoördineerd/ aangestuurd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, systemen, standaarden, kaders, producten, kennis(deling en –ontwikkeling) en oplossingen zijn geïnitieerd en gerealiseerd ten behoeve van het project en/of programma en de organisatie

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Komt, samen met de opdrachtgever tot een goede onderzoeksvraag/-opdracht
  • Zoekt (samen met de opdrachtgever) naar passende oplossingen
  • Komt met analyses van vraagstukken / problemen vanuit verschillende disciplines / invalshoeken
  • Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van het onderzoek
  • Anticipeert waar mogelijk op vragen en kom op basis daarvan tot een advies
  • Vormt zich een mening op basis van informatie, argumenten en afwegingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende perspectieven, opvattingen, onzekerheden, etc.
  • Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af in het licht van vraagstelling / het probleem
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt (risico’s, afbreukrisico’s)

Omgeving

  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen en vraagt actief feedback op eigen ideeën
  • Weet de juiste partijen binnen en buiten het instituut te raadplegen en in te zetten voor het oplossen van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
  • Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
  • Onderbouwt eigen standpunten met heldere en aansprekende argumenten
  • Wint anderen voor zijn/haar onderzoeksaanpak/-plan
  • Gebruikt argumenten en inzichten van anderen om eigen standpunten kracht bij te zetten en de discussie in eigen voordeel te beïnvloeden

Bedrijfsvoering

  • Geeft kaders mee voor het werkproces, oa. over kwaliteit, inzetten netwerk, etc.
  • Beoordeelt plan van aanpak, o.a. op haalbaarheid planning en inzet van middelen
  • Is verantwoordelijk voor de voortgang van het onderzoek en stuurt tijdig bij
  • Maakt heldere werkafspraken met en betrekt medewerkers bij de opzet en uitvoering van de onderzoeksvraag

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
  • Deelt en ontwikkelt eigen kennis. Initieert, stimuleert het delen en ontwikkelen van kennis in de eigen organisatie
  • Is in staat om vanuit andere denkkaders nieuwe wegen te bewandelen om daarmee nieuwe oplossingsrichtingen te genereren

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Maakt een realistische raming van geld, capaciteit en looptijd
  • Bepaalt welke capaciteit wanneer benodigd is
  • Brengt mogelijke risico's en complicaties in kaart en de consequenties daarvan en werkt alternatieven uit
  • Vraagt opdrachtgever en belanghebbenden naar hun doelen, wensen, prioriteiten en stuurt gericht op realisatie daarvan
  • Stelt het eindresultaat voorop en houdt overzicht
  • Is alert op risico's, knelpunten, belemmeringen die de voortgang en het resultaat van het project/programma kunnen verstoren en neemt maatregelen en reageert met daadkracht
  • Onderkent tijdig de (inter)nationale politieke/maatschappelijke afbreukrisico’s voor de opdrachtgever en/of ambtelijke/politieke top en anticipeert met de juiste interventies en laat hierin stevigheid zien
  • Draagt de visie op en bedoeling van het project/programma actief uit
  • Is zich bewust van de dynamiek, processen en verschillende belangen binnen de betrokken in- en externe organisaties en partijen en stemt aanpak hierop af
  • Is transparant naar de opdrachtgever en overige partijen toe, stimuleert transparantie vanuit de omgeving en toont zich bij het eigen handelen bewust van de (inter)nationale politiek-bestuurlijke/maatschappelijke gevoeligheid van onderwerpen en spreekt uit wat hij/zij van de opdrachtgever en omgeving verwacht
  • Is op de hoogte wat er speelt op het politiek en bestuurlijk niveau

Omgeving

  • Kent de (internationale) politieke/maatschappelijke ontwikkelingen en trends, geeft daar betekenis aan in termen van risico’s en kansen op middellange en lange termijn en vertaalt deze naar het eigen project/programma
  • Kent ontwikkelingen bij en verhoudingen, regels, posities, belangen en cultuur van de betrokken in- en externe partijen en houdt hier rekening mee
  • Stemt continu af met de omgeving en stelt het eigen project/programma bij
  • Volgt ontwikkelingen en anticipeert op/initieert wijzigingen, kansen en risico’s
  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen functie en de realisatie van de project/programmaresultaten en -doelstellingen relevante personen en organisaties
  • Benut op het juiste moment het netwerk om de project/programmaresultaten en -doelstellingen te bereiken
  • Oefent invloed uit, zonder de relatie te verstoren
  • Benadert de juiste mensen om steun en medewerking te verkrijgen
  • Heeft regelmatig contact en overleg met belanghebbenden
  • Brengt partijen met tegengestelde belangen bij elkaar
  • Opereert herkenbaar als aanspreekpunt/boegbeeld voor het project/programma

Bedrijfsvoering

  • Vertaalt de doelen in een passende project-/programmastructuur en bedrijfsprocessen
  • Organiseert benodigde capaciteit en infrastructuur benodigd voor een optimale inrichting en uitvoering van het project/programma
  • Heeft kijk op mensen en bedrijfsvoeringprocessen en is transparant ten aanzien van de afweging over de gewenste kwaliteit en haalbaarheid
  • Is een zorgvuldige en transparante opdrachtgever voor de eigen medewerkers
  • Past verschillende project/programmamanagementstijlen toe
  • Geeft medewerkers van het project/programma waardering voor hun inzet en prestaties
  • Houdt rekening met motieven van medewerkers van het project/programma en benut hun capaciteiten optimaal
  • Bevordert samenhang en samenwerking in het team door communicatie en overleg
  • Inspireert door eigen gedrevenheid en volharding, ook bij tegenslag

Vernieuwen en verbeteren

  • Zoekt continu naar verbetering van producten/processen/werkwijzen; toont zich initiatiefrijk
  • Maakt zich los van vaste denkkaders en durft te experimenteren; toont zich een zelfstandig denker en bedenkt niet alledaagse oplossingen
  • Ontwikkelt en past verbeterpunten toe en deelt deze met de lijnorganisatie
  • Verwerft acceptatie voor vernieuwingsvoorstellen en gebruikt aansprekende argumenten en methoden

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Samenwerken
  • Overtuigingskracht
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit
  • Plannen en organiseren
  • Resultaatgerichtheid
  • Bestuurssensitiviteit
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Aansturen organisatie
  • Motiveren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines

Overige kennis en vaardigheden
  • Kennis en kunde van onderzoeksmethoden  en technieken
    Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
    Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen 

  • Bijeenkomsten leiden

  • Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • samenwerken
  • overtuigingskracht
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit

Ervaring

·   enkele jaren relevante ervaring in in- en externe, ook domeinoverstijgende projecten en daarin succesvol

·   enkele jaren ervaring met aansturen van een projectorganisatie/processen en van een projectteam en daarin aantoonbaar succesvol

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

projectmanagement; programmamanagement

Overige kennis en vaardigheden

·   affiniteit met het werkveld

·   onderhandelen, managementvaardigheden, bedrijfsvoering (o.a. HRM, finance en informatievoorziening), risicomanagement, risicoanalyse

·   in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • plannen-en-organiseren
  • resultaatgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • aansturen-organisatie
  • motiveren
  • creativiteit