test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Onderzoeksondersteuner

Kennis en Onderzoek

Ondersteunend Medewerker Toezicht / Medewerker Toezicht

Toezicht

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek door het uitvoeren van bepalingen/analyses, verzamelen van gegevens

Verricht voorbereidende en/of operationele toezicht- en/of opsporingswerkzaamheden

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Producten zijn geleverd conform opdracht/instructie
  • Producten voldoen aan vakinhoudelijke normen/standaarden/methoden en technieken

Omgeving

  • In- en externe (kennis)bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Processen conform geldende kaders / spelregels / voorschrif-ten (AO) en afspraken / instructies (SOP’s) / rapportages / kwaliteitssystemen

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdrage aan verbetering van de werkprocessen en validering van de verbeteringen zijn geleverd
  • Kennisdeling is geborgd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Bijdragen aan producten / toezichtwerkzaamheden en/of opsporingsonderzoeken zijn geleverd conform opdracht
  • Producten/diensten voldoen aan vakinhoudelijke normen en instructies

Omgeving

  • In- en externe informatiebron-nen zijn effectief en efficiënt gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Bedrijfsprocessen zijn conform de geldende kaders (ao-procedures) en afspraken uitgevoerd
  • De dossiers zijn compleet, actueel en betrouwbaar

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen zijn geleverd aan verbetering en efficiency van werkprocessen/administratieve procedures
  • Kennisdeling is geborgd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Stemt planning af met de leidinggevende en houdt hem op de hoogte van de voortgang
  • Realiseert juiste randvoorwaarden (inplannen instrumenten, grondstoffen, etc) om tot het resultaat te komen
  • Heeft aandacht en oog voor details
  • Werkt nauwkeurig, nauwgezet en systematisch
  • Volgt nauwkeurig voorgeschreven procedures en werkwijzen
  • Is in staat om, na overleg met leidinggevende, verantwoord buiten de voorschriften/procedures om te opereren
  • Komt afspraken na
  • Onderneemt acties, is daarin flexibel, om gestelde doel te bereiken
  • Organiseert het werk zodanig dat vooraf gestelde doel en product gerealiseerd worden
  • Zoekt actief de samenwerking met anderen en helpt collega’s bij het realiseren van de afspraken

Omgeving

  • Selecteert de juiste gegevens uit de verschillende informatiebronnen
  • Legt verbanden tussen gegevens/informatie
  • Onderscheidt hoofd- van bijzaken
  • Ordent informatie zodanig dat deze voor anderen toegankelijk en bruikbaar is

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Past nieuwe ervaringen en kennis snel toe in de werksituatie
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen
  • Signaleert problemen op zijn werkterrein, rapporteert daarover en koppelt terug aan betreffende medewerkers

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant en verwijst zonodig door
  • Maakt heldere afspraken, zorgt voor een goede uitvoering
  • Zoekt bij gerezen problemen samen met de opdrachtgever naar passende oplossingen
  • Meldt relevante waarnemingen aan de opdrachtgever
  • Stemt zijn eigen gedrag af op de situatie die zich voordoet
  • Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheid over op een andere aanpak die ook tot het gestelde doel leidt
  • Gaat adequaat om met weerstand en kritiek
  • Communiceert helder naar en stemt af met collega’s
  • Draagt bij aan en ondersteunt collega’s bij de realisatie van een gemeenschappelijk resultaat
  • Reageert actief en constructief op de ideeën en meningen van anderen

Omgeving

  • Formuleert helder en correct
  • Brengt boodschap op het juiste moment, met de juiste woorden en op de juiste toon naar voren
  • Toetst of de boodschap is overgekomen zoals hij bedoeld is

Bedrijfsvoering

  • Stemt de eigen planning af op relevante werkzaamheden van anderen
  • Creëert voor zichzelf en anderen inzicht in de voortgang van zaken
  • Signaleert tijdig afwijkingen en komt met voorstellen om bij te sturen en weet zodoende termijnen te behalen
  • Escaleert indien nodig

Vernieuwen en verbeteren

  • Heeft en haalt kennis, ideeën en ervaringen op en deelt deze met collega’s
  • Signaleert knelpunten en doet onderbouwde verbetervoorstellen
  • Werkt verbeteringen uit in afstemming met collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Plannen en organiseren
  • Accuraat werken
  • Resultaatgerichtheid
  • Analyseren
  • Zelfontwikkeling
  • Flexibiliteit
  • Samenwerken
  • Klantgerichtheid
  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO

Competenties uit het kernprofiel

  • plannen-en-organiseren
  • accuraat-werken
  • analyseren
  • resultaatgerichtheid
  • zelfontwikkeling

Ervaring

geen/enige relevante ervaring (o.a. administratieve / secretariële ondersteuning, ervaring met toezicht of opsporing)

ervaring met geautomatiseerde (o.a. ICT-) systemen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

VMBO: administratief /  secretarieel
MBO: relevant voor (administratief of inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing

 documentmanagement

 

wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv. rijbewijs B), vaarbewijs); (basis)kennis van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB; enige kennis van (sectorspecifieke) opsporings- en/of toezichtprocessen, -procedures, (geautomatiseerde) -systemen, -software en -apparatuur; (enige) kennis van de sector; kennis van informatiesystemen en kwaliteitssystemen

Overige kennis en vaardigheden

kennis van en kunnen werken met geautomatiseerde (o.a. ICT-) systemen en apparatuur; kennis van relevante bedrijfsvoeringskaders, -regels en -procedures (o.a. AO)

Competenties uit het kernprofiel

  • flexibiliteit
  • samenwerken
  • klantgerichtheid
  • mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling