test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Facilitair Management

Bedrijfsvoering

Ondersteunend Medewerker Toezicht / Medewerker Toezicht

Toezicht

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verricht facilitaire werkzaamheden, beheert en verleent diensten op het aandachtsgebied

Verricht voorbereidende en/of operationele toezicht- en/of opsporingswerkzaamheden

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • De klantvragen zijn effectief opgepakt, afgehandeld of doorgeleid en gevolgd
  • Organisatorische, technische, huishoudelijke en logistieke werkzaamheden en diensten zijn uitgevoerd conform opdracht
  • Gebreken en onvolkomenheden zijn gesignaleerd en effectief doorgeleid

Omgeving

  • Vragen van de klant zijn op adequate wijze vertaald naar een oplossing of actie
  • Juiste informatieverstrekking aan collega’s en/of begeleiding van externen is geleverd
  • Vragen zijn afgehandeld volgens afspraken (tijd en kwaliteit)

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de geldende kaders, procedures en afspraken.
  • Informatie en gegevens zijn op de juiste wijze verwerkt en overgedragen
  • Werkzaamheden (ook van externen) zijn gecontroleerd en gevolgd
  • Bedrijfsmiddelen zijn zorgvuldig gebruikt en onderhouden en voldoen aan gestelde kwaliteitseisen

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen zijn geleverd aan verbetering werkprocessen en administratieve procedures
  • Eigen kennis is actief gedeeld met anderen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Bijdragen aan producten / toezichtwerkzaamheden en/of opsporingsonderzoeken zijn geleverd conform opdracht
  • Producten/diensten voldoen aan vakinhoudelijke normen en instructies

Omgeving

  • In- en externe informatiebron-nen zijn effectief en efficiënt gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Bedrijfsprocessen zijn conform de geldende kaders (ao-procedures) en afspraken uitgevoerd
  • De dossiers zijn compleet, actueel en betrouwbaar

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen zijn geleverd aan verbetering en efficiency van werkprocessen/administratieve procedures
  • Kennisdeling is geborgd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Stelt prioriteiten, geeft realistische inschattingen van de werkzaam-heden, komt afspraken na en haalt deadlines
  • Onderneemt gericht acties en betrekt tijdig collega’s om het gestelde doel te bereiken.
  • Neemt beslissingen op basis van informatie en schaalt tijdig op
  • Signaleert actief knelpunten en kansen van de opdracht, koppelt tijdig terug en draagt uit eigen beweging ideeën of oplossingen aan

Omgeving

  • Signaleert en beoordeelt vragen, onderzoekt de wensen en behoeften van de klant en maakt een afweging
  • Achterhaalt informatie bij de juiste mensen en communiceert naar de betrokkenen
  • Zoekt (samen met de klant) naar passende oplossingen, bepaalt te ondernemen acties en/of verwijst door
  • Kiest aanpak en gedragsstijl passend bij de situatie
  • Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheden over op een aanpak die ook tot het gestelde doel leidt
  • Laat zich niet van de wijs brengen onder stressvolle omstandigheden
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
  • Ondersteunt directe collega’s bij hun werkzaamheden en ondersteunt en/of begeleidt externen

Bedrijfsvoering

  • Controleert tussentijds de kwaliteit en voortgang van de werkzaam-heden van zichzelf, andere medewerkers en externen
  • Creëert voor zichzelf en anderen inzicht in de voortgang van zaken
  • Signaleert afwijkingen in planning en afspraken en stuurt zonodig bij of komt met voorstellen om bij te sturen
  • Maakt een realistische inschatting van urgentie en belang van zaken
  • Houdt overzicht over de werkzaamheden en stelt prioriteiten

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Past nieuwe ervaringen en kennis snel toe in de werksituatie
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen
  • Signaleert problemen op het hele facilitaire aandachtsgebied, rapporteert daarover en koppelt terug aan betreffende medewerkers

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant en verwijst zonodig door
  • Maakt heldere afspraken, zorgt voor een goede uitvoering
  • Zoekt bij gerezen problemen samen met de opdrachtgever naar passende oplossingen
  • Meldt relevante waarnemingen aan de opdrachtgever
  • Stemt zijn eigen gedrag af op de situatie die zich voordoet
  • Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheid over op een andere aanpak die ook tot het gestelde doel leidt
  • Gaat adequaat om met weerstand en kritiek
  • Communiceert helder naar en stemt af met collega’s
  • Draagt bij aan en ondersteunt collega’s bij de realisatie van een gemeenschappelijk resultaat
  • Reageert actief en constructief op de ideeën en meningen van anderen

Omgeving

  • Formuleert helder en correct
  • Brengt boodschap op het juiste moment, met de juiste woorden en op de juiste toon naar voren
  • Toetst of de boodschap is overgekomen zoals hij bedoeld is

Bedrijfsvoering

  • Stemt de eigen planning af op relevante werkzaamheden van anderen
  • Creëert voor zichzelf en anderen inzicht in de voortgang van zaken
  • Signaleert tijdig afwijkingen en komt met voorstellen om bij te sturen en weet zodoende termijnen te behalen
  • Escaleert indien nodig

Vernieuwen en verbeteren

  • Heeft en haalt kennis, ideeën en ervaringen op en deelt deze met collega’s
  • Signaleert knelpunten en doet onderbouwde verbetervoorstellen
  • Werkt verbeteringen uit in afstemming met collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Resultaatgerichtheid
  • Klantgerichtheid
  • Flexibiliteit
  • Samenwerken
  • Voortgangscontrole
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling
  • Flexibiliteit
  • Samenwerken
  • Klantgerichtheid
  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen / enige ervaring, relevant voor de operationele taken en daarin succesvol

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • relevant voor aandachtsgebied;
  • affiniteit met het aandachtsgebied 

Competenties uit het kernprofiel

  • resultaatgerichtheid
  • klantgerichtheid
  • flexibiliteit
  • samenwerken
  • voortgangscontrole
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling

Ervaring

geen/enige relevante ervaring (o.a. administratieve / secretariële ondersteuning, ervaring met toezicht of opsporing)

ervaring met geautomatiseerde (o.a. ICT-) systemen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

VMBO: administratief /  secretarieel
MBO: relevant voor (administratief of inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing

 documentmanagement

 

wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv. rijbewijs B), vaarbewijs); (basis)kennis van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB; enige kennis van (sectorspecifieke) opsporings- en/of toezichtprocessen, -procedures, (geautomatiseerde) -systemen, -software en -apparatuur; (enige) kennis van de sector; kennis van informatiesystemen en kwaliteitssystemen

Overige kennis en vaardigheden

kennis van en kunnen werken met geautomatiseerde (o.a. ICT-) systemen en apparatuur; kennis van relevante bedrijfsvoeringskaders, -regels en -procedures (o.a. AO)

Competenties uit het kernprofiel

  • flexibiliteit
  • samenwerken
  • klantgerichtheid
  • mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling