test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Verwerken en Behandelen

Uitvoering

Ondersteunend Medewerker Toezicht / Medewerker Toezicht

Toezicht

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verwerkt en behandelt gegevens en levert daarmee bijdragen aan producten en/of diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit

Verricht voorbereidende en/of operationele toezicht- en/of opsporingswerkzaamheden

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Bijdragen zijn geleverd conform opdracht
  • Verzamelde gegevens zijn gecontroleerd op juistheid en volledigheid en verwerkt in systemen conform opdracht
  • De informatie is beschikbaar en actueel
  • Klantvragen, producten en diensten zijn op een juiste wijze geïnterpreteerd, beoordeeld en afgehandeld binnen gestelde termijnen
  • Toetsing aan wet- en regelgeving en procedures is juist uitgevoerd

Omgeving

  • Informatie en (tussen)producten zijn tijdig opgevraagd en opgeleverd

Bedrijfsvoering

  • Werkwijzen en processen zijn conform de procedures en werkinstructies uitgevoerd
  • Producten en/of diensten voldoen aan vakinhoudelijke normen
  • De administratie is op orde
  • Collega’s zijn gemotiveerd en begeleid (geldt alleen voor senioren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Knelpunten bij de uitvoering van de werkzaamheden zijn gesignaleerd en doorgegeven
  • Voorstellen zijn geleverd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen, administraties en procedures
  • Nieuwe ontwikkelingen zijn juist en tijdig opgepakt

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Bijdragen aan producten / toezichtwerkzaamheden en/of opsporingsonderzoeken zijn geleverd conform opdracht
  • Producten/diensten voldoen aan vakinhoudelijke normen en instructies

Omgeving

  • In- en externe informatiebron-nen zijn effectief en efficiënt gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Bedrijfsprocessen zijn conform de geldende kaders (ao-procedures) en afspraken uitgevoerd
  • De dossiers zijn compleet, actueel en betrouwbaar

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen zijn geleverd aan verbetering en efficiency van werkprocessen/administratieve procedures
  • Kennisdeling is geborgd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant, dringt tot de kern van de zaak door en houdt daar binnen de bestaande regels zo goed mogelijk rekening mee
  • Zoekt, samen met de klant, naar passende oplossingen
  • Maakt heldere afspraken met de klant en komt deze na en houdt de klant op de hoogte van de voortgang
  • Kiest een aanpak die past bij de situatie
  • Stemt de eigen gedragsstijl op de situatie af
  • Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheden over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
  • Laat zich onder stressvolle omstandigheden niet van de wijs brengen en behoudt het overzicht
  • Blijft onder tijdsdruk beheerst en doelmatig handelen
  • Spreekt heldere, haalbare en meetbare doelen af en weet deze ook te realiseren
  • Onderneemt gerichte acties om het gestelde doel te bereiken
  • Neemt beslissingen op basis van informatie en feiten en escaleert indien nodig

Omgeving

  • Wisselt regelmatig kennis, informatie, signalen en ideeën uit met anderen en vraagt reacties
  • Reageert actief en constructief op de ideeën van anderen
  • Staat collega’s bij waar nodig en roept tijdig hulp van collega’s en/of derden in

Bedrijfsvoering

  • Formuleert helder en duidelijk in gesprekken zodat de klant het begrijpt
  • Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die voor de doelgroep begrijpelijk is en die recht doet aan de boodschap
  • Zorgt voor het op peil houden van vaardigheden en vakkennis van de collega’s en signaleert bij afwijkingen
  • Formuleert helder en duidelijk in gesprekken zodat de klant het begrijpt
  • Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die voor de doelgroep begrijpelijk is en die recht doet aan de boodschap
  • Zorgt voor het op peil houden van vaardigheden en vakkennis van de collega’s en signaleert bij afwijkingen

Vernieuwen en verbeteren

  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of een werksituatie in
  • Leert van eigen ervaringen en fouten.
  • Benut suggesties van anderen effectief
  • Ontwikkelt zich voortdurend op eigen vakgebied
  • Signaleert knelpunten en draagt oplossingen aan

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant en verwijst zonodig door
  • Maakt heldere afspraken, zorgt voor een goede uitvoering
  • Zoekt bij gerezen problemen samen met de opdrachtgever naar passende oplossingen
  • Meldt relevante waarnemingen aan de opdrachtgever
  • Stemt zijn eigen gedrag af op de situatie die zich voordoet
  • Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheid over op een andere aanpak die ook tot het gestelde doel leidt
  • Gaat adequaat om met weerstand en kritiek
  • Communiceert helder naar en stemt af met collega’s
  • Draagt bij aan en ondersteunt collega’s bij de realisatie van een gemeenschappelijk resultaat
  • Reageert actief en constructief op de ideeën en meningen van anderen

Omgeving

  • Formuleert helder en correct
  • Brengt boodschap op het juiste moment, met de juiste woorden en op de juiste toon naar voren
  • Toetst of de boodschap is overgekomen zoals hij bedoeld is

Bedrijfsvoering

  • Stemt de eigen planning af op relevante werkzaamheden van anderen
  • Creëert voor zichzelf en anderen inzicht in de voortgang van zaken
  • Signaleert tijdig afwijkingen en komt met voorstellen om bij te sturen en weet zodoende termijnen te behalen
  • Escaleert indien nodig

Vernieuwen en verbeteren

  • Heeft en haalt kennis, ideeën en ervaringen op en deelt deze met collega’s
  • Signaleert knelpunten en doet onderbouwde verbetervoorstellen
  • Werkt verbeteringen uit in afstemming met collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Klantgerichtheid
  • Flexibiliteit
  • Stressbestendigheid
  • Resultaatgerichtheid
  • Samenwerken
  • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
  • Zelfontwikkeling
  • Flexibiliteit
  • Samenwerken
  • Klantgerichtheid
  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen/enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)

Overige kennis en vaardigheden

·   Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen

·   Kennis van relevante protocollen

·   Kennis van de keten en van de bevoegdheden van de ketenpartners

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • flexibiliteit
  • stressbestendigheid
  • samenwerken
  • resultaatgerichtheid
  • mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
  • schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
  • zelfontwikkeling

Ervaring

geen/enige relevante ervaring (o.a. administratieve / secretariële ondersteuning, ervaring met toezicht of opsporing)

ervaring met geautomatiseerde (o.a. ICT-) systemen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

VMBO: administratief /  secretarieel
MBO: relevant voor (administratief of inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing

 documentmanagement

 

wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv. rijbewijs B), vaarbewijs); (basis)kennis van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB; enige kennis van (sectorspecifieke) opsporings- en/of toezichtprocessen, -procedures, (geautomatiseerde) -systemen, -software en -apparatuur; (enige) kennis van de sector; kennis van informatiesystemen en kwaliteitssystemen

Overige kennis en vaardigheden

kennis van en kunnen werken met geautomatiseerde (o.a. ICT-) systemen en apparatuur; kennis van relevante bedrijfsvoeringskaders, -regels en -procedures (o.a. AO)

Competenties uit het kernprofiel

  • flexibiliteit
  • samenwerken
  • klantgerichtheid
  • mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling