test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Verwerken en Behandelen

Uitvoering

Inspecteur / Medewerker Toezicht

Toezicht

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verwerkt en behandelt gegevens en levert daarmee bijdragen aan producten en/of diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit

Verricht (voorbereidende) toezicht- en/of opsporingsactiviteiten op naleving van wet- en regelgeving en voorkomt of beëindigt ongewenste situaties

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Bijdragen zijn geleverd conform opdracht
  • Verzamelde gegevens zijn gecontroleerd op juistheid en volledigheid en verwerkt in systemen conform opdracht
  • De informatie is beschikbaar en actueel
  • Klantvragen, producten en diensten zijn op een juiste wijze geïnterpreteerd, beoordeeld en afgehandeld binnen gestelde termijnen
  • Toetsing aan wet- en regelgeving en procedures is juist uitgevoerd

Omgeving

  • Informatie en (tussen)producten zijn tijdig opgevraagd en opgeleverd

Bedrijfsvoering

  • Werkwijzen en processen zijn conform de procedures en werkinstructies uitgevoerd
  • Producten en/of diensten voldoen aan vakinhoudelijke normen
  • De administratie is op orde
  • Collega’s zijn gemotiveerd en begeleid (geldt alleen voor senioren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Knelpunten bij de uitvoering van de werkzaamheden zijn gesignaleerd en doorgegeven
  • Voorstellen zijn geleverd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen, administraties en procedures
  • Nieuwe ontwikkelingen zijn juist en tijdig opgepakt

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • (Voorbereidende) toezicht-activiteiten zijn uitgevoerd conform opdracht en/of afspraak
  • (Voorbereidende) opsporings-activiteiten zijn uitgevoerd conform opdracht van het OM (geldt alleen voor opsporing)
  • Knelpunten, trends en ontwikke-lingen zijn gevraagd en ongevraagd gesignaleerd

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief, efficiënt en zorgvuldig gebruikt
  • Heeft een relevant in- en extern netwerk dat is onderhouden en wordt gebruikt
  • Interventies zijn gericht op waarheidsvinding en/of gedragsverandering
  • Vergunningen, ontheffingen, etc. zijn correct verleend
  • Er is acceptatie van de toezicht-activiteiten bij de klanten

Bedrijfsvoering

  • Toezicht- en opsporings-processen- en producten zijn conform wet- en regelgeving, kaders en afspraken uitgevoerd
  • Een doelmatig en werkbaar plan van aanpak is geleverd
  • De administratie en de inhoud van de systemen zijn op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen door periodieke evaluaties (bijv. dmv plan-do-check-act-principe) zijn geleverd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant, dringt tot de kern van de zaak door en houdt daar binnen de bestaande regels zo goed mogelijk rekening mee
  • Zoekt, samen met de klant, naar passende oplossingen
  • Maakt heldere afspraken met de klant en komt deze na en houdt de klant op de hoogte van de voortgang
  • Kiest een aanpak die past bij de situatie
  • Stemt de eigen gedragsstijl op de situatie af
  • Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheden over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
  • Laat zich onder stressvolle omstandigheden niet van de wijs brengen en behoudt het overzicht
  • Blijft onder tijdsdruk beheerst en doelmatig handelen
  • Spreekt heldere, haalbare en meetbare doelen af en weet deze ook te realiseren
  • Onderneemt gerichte acties om het gestelde doel te bereiken
  • Neemt beslissingen op basis van informatie en feiten en escaleert indien nodig

Omgeving

  • Wisselt regelmatig kennis, informatie, signalen en ideeën uit met anderen en vraagt reacties
  • Reageert actief en constructief op de ideeën van anderen
  • Staat collega’s bij waar nodig en roept tijdig hulp van collega’s en/of derden in

Bedrijfsvoering

  • Formuleert helder en duidelijk in gesprekken zodat de klant het begrijpt
  • Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die voor de doelgroep begrijpelijk is en die recht doet aan de boodschap
  • Zorgt voor het op peil houden van vaardigheden en vakkennis van de collega’s en signaleert bij afwijkingen
  • Formuleert helder en duidelijk in gesprekken zodat de klant het begrijpt
  • Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die voor de doelgroep begrijpelijk is en die recht doet aan de boodschap
  • Zorgt voor het op peil houden van vaardigheden en vakkennis van de collega’s en signaleert bij afwijkingen

Vernieuwen en verbeteren

  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of een werksituatie in
  • Leert van eigen ervaringen en fouten.
  • Benut suggesties van anderen effectief
  • Ontwikkelt zich voortdurend op eigen vakgebied
  • Signaleert knelpunten en draagt oplossingen aan

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Maakt een realistische inschatting van de toezicht- of opsporingsituatie, taxeert risico’s en impact en stelt prioriteiten
  • Komt snel en adequaat tot een juiste aanpak op basis van informatie, afwegingen en argumenten
  • Observeert scherp en herkent (signalen van) misstanden
  • Overziet mogelijke consequenties van zijn keuzes en optreden
  • Tast de positie en bereidwilligheid van de wederpartij af.
  • Verplaatst zich in de positie van de ander en toont begrip
  • Maakt de eigen positie en (professionele) grenzen kenbaar
  • Handelt naar de regels, procedures, verschillende posities en belangen die relevant zijn voor het eigen werkterrein
  • Toetst ideeën, mogelijkheden binnen de organisatie

Omgeving

  • Onderbouwt zijn acties helder en logisch
  • Brengt zijn bevindingen met beslistheid
  • Luistert goed naar de argumenten en sluit hierop aan met relevante argumentatie
  • Benoemt posities, regelgeving, consequenties en benadrukt gemeenschappelijke belangen
  • Houdt overzicht, brengt structuur aan en bewaart rust, ook in conflictvolle en risicovolle situaties en onder tijdsdruk
  • Laat zich niet van de wijs brengen bij verbale en schriftelijke druk door belanghebbenden
  • Stelt onder druk snel de juiste prioriteiten en neemt de juiste besluiten
  • Toont initiatief, durf, stabiliteit en zelfvertrouwen

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties
  • Komt met een plan van aanpak om gestelde doelen te bereiken
  • Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, geld en middelen
  • Signaleert en communiceert tijdig afwijkingen en komt met mogelijke alternatieven en escaleert indien nodig
  • Heeft aandacht voor details, pikt zaken op waar anderen overheen kijken
  • Werkt nauwkeurig en systematisch volgens de voorgeschreven werkwijzen en procedures

Vernieuwen en verbeteren

  • Weet wat er speelt in het vakgebied, in de omgeving en in de organisatie
  • Past ideeën voor verbetering van werkzaamheden direct toe
  • Evalueert eigen werkwijzen, leert van de ervaringen en deelt nieuwe inzichten met collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Klantgerichtheid
  • Flexibiliteit
  • Stressbestendigheid
  • Resultaatgerichtheid
  • Samenwerken
  • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
  • Zelfontwikkeling
  • Oordeelsvorming
  • Organisatiesensitiviteit
  • Overtuigingskracht
  • Stressbestendigheid
  • Plannen en organiseren
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen/enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)

Overige kennis en vaardigheden

·   Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen

·   Kennis van relevante protocollen

·   Kennis van de keten en van de bevoegdheden van de ketenpartners

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • flexibiliteit
  • stressbestendigheid
  • samenwerken
  • resultaatgerichtheid
  • mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
  • schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
  • zelfontwikkeling

Ervaring

enige / ruime ervaring  en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO: relevant voor (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing

 

relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag

Competenties uit het kernprofiel

  • oordeelsvorming
  • organisatiesensitiviteit
  • overtuigingskracht
  • stressbestendigheid
  • plannen-en-organiseren
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling