test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Senior Inspecteur

Toezicht

(Senior) Beleidsmedewerker

Beleid

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verricht diepgaande toezicht- en/of opsporingsactiviteiten en levert complexe en specialistische producten en/of adviezen op het gebied van toezicht

Zorgt voor de voorbereiding, ontwikkeling, implementatie, uitvoering en evaluatie van beleid, gericht op een of meer afgeronde inhoudelijke beleids(deel)terreinen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Toezicht- en opsporingsactiviteiten zijn uitgevoerd conform opdrachten en/of afspraken
  • Gedragen toezichtresultaten passend binnen de agenda van de opdrachtgever
  • Opsporingsactiviteiten zijn uitgevoerd conform opdracht van het OM

Omgeving

  • Partijen binnen en buiten de organisatie zijn effectief ingeschakeld
  • Heeft een relevant in- en extern netwerk dat is onderhouden en wordt gebruikt
  • Interventies zijn gericht op waarheidsvinding en gedragsverandering
  • Ontwikkelingen op het vakgebied zijn onderkend en verwerkt in de toezicht- en opsporingsproducten

Bedrijfsvoering

  • Toezicht- en opsporingsprocessen - en -producten zijn conform wet- en regelgeving, kaders en afspraken uitgevoerd
  • Toezichtresultaten zijn gerealiseerd conform jaar- /projectplan
  • Medewerkers van het team zijn gemotiveerd
  • Kwaliteit van de onderzoeksmethodieken zijn geborgd

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen door periodieke evaluaties (bijv. dmv plan-do-check-actprincipe) zijn toegepast

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Politieke en maatschappelijke vraagstukken zijn vertaald in beleidsadviezen die bijdragen aan politieke en ambtelijke doelstellingen
  • Zorgvuldige en vlotte politieke besluitvorming is gerealiseerd op basis van een goede voorbereiding
  • Randvoorwaarden zijn gecreëerd voor een effectieve implementatie
  • Uitvoering is gemonitord en geëvalueerd

Omgeving

  • Partijen binnen en buiten het departement/de overheid en (inter)nationaal zijn effectief ingeschakeld en beïnvloed
  • Is erkend als deskundige op (eigen) dossiers, zowel intern als extern
  • Relevante signalen uit politiek, samenleving en uitvoeringspraktijk zijn benut
  • Producten/diensten/initiatieven zijn afgestemd met de relevante omgeving leidend tot het gewenste effect/resultaat

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (AO-procedures) en afspraken
  • Beleid(sproducten) zijn gereali-seerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, budget) passend binnen jaarplan

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd
  • Relevante kennis is beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert systematisch juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen en weet daarbij hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden
  • Ordent complexe gegevens zodanig dat deze toegankelijk wordt en tot informatie leidt
  • Vormt zich een mening op basis van informatie, dossierkennis, argumenten en afwegingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende opvattingen en onzekerheden
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt

Omgeving

  • Onderbouwt standpunten en/of beslissingen helder en logisch en met voor de doelgroep aansprekende argumenten
  • Overtuigt bij fundamentele verschillen in inzicht en/of belangen
  • Luistert goed naar de argumenten van de ander en sluit hierop aan met de eigen argumenten
  • Escaleert op het juiste moment of zet het netwerk in
  • Is goed geïnformeerd over wat er speelt op zijn toezichtterrein
  • Signaleert belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen en vertaalt deze naar het eigen werk
  • Schat de politieke gevoeligheid van zijn handelen goed in
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen en vraagt reacties
  • Reageert actief en constructief op de ideeën van anderen
  • Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de gemeenschappelijke doelstelling

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zich zelf en evt. anderen
  • Draagt zorg voor oplevering binnen de gestelde randvoorwaarden
  • Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Signaleert en communiceert tijdig afwijkingen en komt met mogelijke oplossingen en/of alternatieven
  • Realiseert de juiste randvoorwaarden om tot de gewenste resultaten te komen
  • Werkt nauwkeurig en systematisch volgens de voorgeschreven werkwijzen en procedures

Vernieuwen en verbeteren

  • Verspreidt en benut relevante (nieuwe) kennis en informatie en legt dit vast
  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Heeft een politieke neus: onderkent tijdig politieke afbreukrisico’s voor de bewindspersoon
  • Schat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in
  • Inventariseert het krachtenveld
  • Kent de organisatie en heeft gevoel voor het politieke en bestuurlijke
  • Luistert goed en vraagt door, weet hoofd- van bijzaken te onderscheiden
  • Stemt verwachtingen over het eindproduct af met de opdrachtgever
  • Leeft zich in in de problematiek van de opdrachtgever
  • Analyseert de vraag vanuit verschillende gezichtsvelden
  • Levert producten die aansluiten bij de behoeften van de opdrachtgever
  • Schetst de opdrachtgever de (on)mogelijkheden en voor- en nadelen van verschillende handelwijzen (prioriteit stellen en nee durven zeggen)
  • Stelt zonodig prioriteiten en grenzen
  • Kent de organisatie goed en is zich bewust van de (in)formele regels, verschillen-de posities en belangen (krachtenveld) die relevant zijn voor het eigen werkterrein en gaat daar zo nodig creatief mee om
  • Schakelt intern de juiste mensen in voor steun en medewerking, vormt allianties en coalities
  • Toetst binnen de eigen organisatie het draagvlak voor ideeën en beslissingen
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatie-onderdeel en andere organisatie-onderdelen en handelt daarnaar

Omgeving

  • Benut op het juiste moment (timing) de juiste contacten (zowel in als extern) om doelstellingen te bereiken
  • Weet waar de benodigde deskundigheid in het netwerk zit en zet die ook voor eigen doelen in
  • Kent het netwerk van de politiek-bestuurlijke top en is in staat dit zo nodig te mobiliseren (en wanneer op te schalen)
  • Is op de hoogte van recente ontwikkelingen en trends die van invloed zijn op het eigen werkterrein
  • Beoordeelt of bepaalde ontwikkelingen wel of niet relevant zijn
  • Heeft inzicht in (inter)nationale politieke en/of maatschappelijke ontwikkelingen en integreert deze in het dagelijkse werk
  • Haalt en brengt relevante kennis en informatie
  • Betrekt relevante partijen zo vroeg mogelijk in het proces en werkt samen met hen aan een gezamenlijk resultaat
  • Reageert actief en constructief op ideeën en standpunten van anderen
  • Bouwt bruggen, waardoor een probleem gemeenschappelijk wordt

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel anderen
  • Weegt kosten en rendement van eigen handelen goed tegen elkaar af
  • Denkt na over financiële consequenties van plannen en acties
  • Maakt een planning, geeft prioriteiten aan en stemt deze af met de opdrachtgever
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt de grenzen op van wat wel/niet mogelijk is

Vernieuwen en verbeteren

  • Staat open voor mogelijkheden om zaken en werkwijzen te verbeteren
  • Signaleert kansen voor verbetering en/of verandering en realiseert deze
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Overtuigingskracht
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit
  • Bestuurssensitiviteit
  • Klantgerichtheid
  • Organisatiesensitiviteit
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Opleiding

WO

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

HBO: relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector of het aandachtsveld
WO: zie HBO

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis

P.M. In te vullen per departement

Overige kennis en vaardigheden

P.M. In te vullen per departement

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht
  • omgevingsbewustzijn
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit

Ervaring

Geen/enige werkervaring en aantoonbaar succesvol

 

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Verbijzondering voor juridische functies

Een afgeronde wetenschappelijke juridische opleiding of vergelijkbaar

 

·   Onderhandelingsvaardighed

·   Signaleren juridische randvoorwaarden en spanningen daarmee

.   Vermogen tot dejuridiseren

Overige kennis en vaardigheden

·   Beleidsnota’s schrijven

·   Presenteren

·   Beleidsprocessen

·   EU-kennis en vaardigheden

·   Optreden als beleidsprofessional

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • klantgerichtheid
  • organisatiesensitiviteit
  • netwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit