test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Administratie

Bedrijfsvoering

Beleidsondersteuner

Beleid

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verricht administratieve werkzaamheden ten behoeve van de bedrijfsvoering

Ondersteunt en doet voorbereidende en uitvoerende werkzaamheden op onderdelen van het beleidsproces

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • De klantvraag is effectief opgepakt en afgehandeld, dan wel doorgeleid
  • Aangeleverde gegevens en opdrachten zijn gecontroleerd op juistheid en volledigheid, verwerkt èn gearchiveerd in de conform opdracht
  • Gegevens zijn verzameld en geselecteerd en overzichten zijn gemaakt conform opdracht

Omgeving

  • Juiste informatie is tijdig geleverd aan of opgevraagd bij interne medewerkers of bij externe instanties

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de geldende kaders, procedures en afspraken
  • Administratie is op orde (Interne Controle / Auditdienst)

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen zijn geleverd aan verbetering en efficiency van werkprocessen / administratieve procedures
  • Kennisdeling is geborgd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Producten (prognoses, analyses, overzichten etc.) zijn geleverd conform opdracht
  • Relevante informatie voor beleidsproducten is tijdig aangeleverd

Omgeving

  • Interne en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk onderhouden en gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders / spelregels (AO-procedures) en afspraken
  • Producten zijn gerealiseerd cfm. afspraken (tijd, kwaliteit, budget)
  • Signalen zijn tijdig opgepakt en rappels zijn tijdig verzonden

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennis is (proactief) beschikbaar gesteld
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Vraagt door en verzamelt alle relevante informatie
  • Zoekt (samen met de klant) naar passende oplossingen.
  • Staat de klant beleefd te woord en toont begrip voor diens situatie
  • Maakt heldere afspraken, komt deze na en houdt de klant op de hoogte van de voortgang
  • Werkt aandachtig en systematisch
  • Is alert op fouten en onjuistheden
  • Heeft aandacht voor details
  • Legt afspraken en acties vast

Omgeving

  • Stelt de juiste prioriteiten en/of vraagt hulp bij het stellen van vragen
  • Kiest een aanpak en gedragsstijl die past bij de situatie

Bedrijfsvoering

  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en vertrouwelijke informatie.
  • Houdt zich aan de binnen de organisatie geldende (formele) normen en waarden.
  • Blijft ook onder druk/ handelen volgens de geldende normen en waarden.
  • Monitort de voortgang, rappelleert tijdig en escaleert indien nodig naar een hoger niveau
  • Creëert voor zichzelf en anderen overzicht over totale werkvoorraad en termijnverplichtingen
  • Signaleert afwijkingen van de planning, stelt prioriteiten en komt met voorstellen om bij te sturen.
  • Staat collega’s bij waar nodig en roept tijdig hulp van collega’s in
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat, ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ideeën met collega’s
  • Signaleert knelpunten en doet onderbouwde verbetervoorstellen
  • Werkt verbeteringen uit in afstemming met collega’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant / opdrachtgever
  • Luistert kritisch, vat samen, vraagt door
  • Houdt voeling met de (tevredenheid van de) klant / opdrachtgever
  • Claimt tijd bij de opdrachtgever, wint de opdrachtgever voor zich
  • Durft kritisch te zijn
  • Denkt pro-actief mee met de opdrachtgever
  • Weet de juiste informatie te achterhalen
  • Legt verbanden tussen projecten en vraagstukken
  • Selecteert en ordent de juiste gegevens uit verschillende bronnen
  • Benadert vraagstukken vanuit verschillende invals-hoeken

Omgeving

  • Onderhoudt contacten met de juiste personen binnen en buiten de organisatie
  • Benadert de juiste mensen voor medewerking en informatie
  • Is herkenbaar binnen en buiten de organisatie (profilering)

Bedrijfsvoering

  • Is gericht op oplossingen
  • Gaat, binnen de kaders, flexibel om met procedures
  • Kiest een aanpak en gedragsstijl die past bij de situatie
  • Escaleert indien dit nodig is
  • Zoekt ruimte, is creatief
  • Weet wat anderen nodig hebben en handelt uit zichzelf
  • Draagt bij aan oplossingen door o.a. actief kennis te delen
  • Durft risico’s te nemen
  • Begint uit zichzelf, ziet waar werk ligt, wat anderen nodig hebben

Vernieuwen en verbeteren

  • Heeft interesse in andermans werk of situatie
  • Wisselt actief kennis, informatie en ideeën uit met anderen
  • Maakt informatie actief beschikbaar voor het gezamenlijk resultaat van het organisatie-onderdeel
  • Draagt bij aan het resultaat, ook als het niet direct om het eigen belang gaat
  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of een werksituatie in
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Benut feedback en suggesties van anderen effectief

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Klantgerichtheid
  • Accuraat werken
  • Flexibiliteit
  • Integriteit
  • Voortgangscontrole
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Netwerken
  • Flexibiliteit
  • Anticiperen
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen/enige relevante ervaring (bijv. algemeen administratief, financiële administratie, personeelsadministratie)

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

VMBO: Technische Leerweg / TL Administratie

MBO: Administratie, Secretarieel en/of relevant voor aandachtsgebied

Financiën: Financieel-economisch (Moderne Bedrijfsadministratie/MBA, Praktijkdiploma Boekhouden/PDB)

Personeel: Financieel-Administratief/Personeelswerk

Overige kennis en vaardigheden

Basiskennis van relevante administratieve regelgeving, processen en (geautomatiseerde) ERP-systemen;0 MS-Office

 

Financiën

Basiskennis overheidsfinanciën en administratieve organisatie

 

Personeel

Basiskennis HR-processen

Competenties uit het kernprofiel

  • accuraat-werken
  • klantgerichtheid
  • integriteit
  • voortgangscontrole
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen/enige werkervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO: relevant voor ondersteuning van beleidsprocessen

Vakkennis: documentmanagement

Overige kennis en vaardigheden

·   Kennis en vaardigheden voor het vak ambtenaar (rechts-staat, politiek, wetgeving)

·   ICT-hulpmiddelen

·   AO-regels en –procedures

.   Projectmatig werken

Basiskennis:

·   beleidscyclus

·   openbaar bestuur

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • netwerken
  • flexibiliteit
  • anticiperen
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling