test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Administratie

Bedrijfsvoering

Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verricht administratieve werkzaamheden ten behoeve van de bedrijfsvoering

Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • De klantvraag is effectief opgepakt en afgehandeld, dan wel doorgeleid
  • Aangeleverde gegevens en opdrachten zijn gecontroleerd op juistheid en volledigheid, verwerkt èn gearchiveerd in de conform opdracht
  • Gegevens zijn verzameld en geselecteerd en overzichten zijn gemaakt conform opdracht

Omgeving

  • Juiste informatie is tijdig geleverd aan of opgevraagd bij interne medewerkers of bij externe instanties

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de geldende kaders, procedures en afspraken
  • Administratie is op orde (Interne Controle / Auditdienst)

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen zijn geleverd aan verbetering en efficiency van werkprocessen / administratieve procedures
  • Kennisdeling is geborgd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
  • De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
  • Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
  • De administratie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Vraagt door en verzamelt alle relevante informatie
  • Zoekt (samen met de klant) naar passende oplossingen.
  • Staat de klant beleefd te woord en toont begrip voor diens situatie
  • Maakt heldere afspraken, komt deze na en houdt de klant op de hoogte van de voortgang
  • Werkt aandachtig en systematisch
  • Is alert op fouten en onjuistheden
  • Heeft aandacht voor details
  • Legt afspraken en acties vast

Omgeving

  • Stelt de juiste prioriteiten en/of vraagt hulp bij het stellen van vragen
  • Kiest een aanpak en gedragsstijl die past bij de situatie

Bedrijfsvoering

  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en vertrouwelijke informatie.
  • Houdt zich aan de binnen de organisatie geldende (formele) normen en waarden.
  • Blijft ook onder druk/ handelen volgens de geldende normen en waarden.
  • Monitort de voortgang, rappelleert tijdig en escaleert indien nodig naar een hoger niveau
  • Creëert voor zichzelf en anderen overzicht over totale werkvoorraad en termijnverplichtingen
  • Signaleert afwijkingen van de planning, stelt prioriteiten en komt met voorstellen om bij te sturen.
  • Staat collega’s bij waar nodig en roept tijdig hulp van collega’s in
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat, ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ideeën met collega’s
  • Signaleert knelpunten en doet onderbouwde verbetervoorstellen
  • Werkt verbeteringen uit in afstemming met collega’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
  • Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
  • Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
  • Legt verbanden tussen gegevens
  • Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren

Omgeving

  • Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
  • Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
  • Toont interesse, deelt kennis
  • Heeft oog voor belangentegenstellingen
  • Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
  • Past acties aan veranderende omstandigheden aan

Bedrijfsvoering

  • Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
  • Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
  • Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
  • Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
  • Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
  • Deelt de opgedane kennis met collega's
  • Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
  • Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Klantgerichtheid
  • Accuraat werken
  • Flexibiliteit
  • Integriteit
  • Voortgangscontrole
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Samenwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen/enige relevante ervaring (bijv. algemeen administratief, financiële administratie, personeelsadministratie)

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

VMBO: Technische Leerweg / TL Administratie

MBO: Administratie, Secretarieel en/of relevant voor aandachtsgebied

Financiën: Financieel-economisch (Moderne Bedrijfsadministratie/MBA, Praktijkdiploma Boekhouden/PDB)

Personeel: Financieel-Administratief/Personeelswerk

Overige kennis en vaardigheden

Basiskennis van relevante administratieve regelgeving, processen en (geautomatiseerde) ERP-systemen;0 MS-Office

 

Financiën

Basiskennis overheidsfinanciën en administratieve organisatie

 

Personeel

Basiskennis HR-processen

Competenties uit het kernprofiel

  • accuraat-werken
  • klantgerichtheid
  • integriteit
  • voortgangscontrole
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

  • Enige relevante ervaring;
  • Werken in teamverband;
  • Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
  • MBO+
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.

Overige kennis en vaardigheden
  • Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren

  • Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied

  • Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en)

  • Projectmatig werken

  • ICT-hulpmiddelen

  • Administratieve Organisatieregels en - procedures

Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling