test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Commissiesecretaris

Uitvoering

Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ondersteunt (juridisch) de voorbereiding, de zitting, de commissie, de nabewerking en de afdoening van zaken en/of leidt zittingen

Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Dossiers en besluitvorming zijn juist en effectief voorbereid. (Concept-adviezen, gemotiveerde uitspraken, beschikkingen, verweerschriften, dagvaardingen, tenlasteleggingen, besluiten tot afdoening, verslagen, notities, etc.)
  • Inhoudelijke en procedurele ondersteuning is op de juiste wijze geleverd
  • Zittingen zijn op de juiste wijze geleid
  • Zittingen en zaken zijn inhoudelijk en procedureel correct afgehandeld

Omgeving

  • Inhoudelijke en procesmatige afstemming met de omgeving heeft plaatsgevonden

Bedrijfsvoering

  • Wet- en regelgeving, jurisprudentie, procedures en termijnen zijn zorgvuldig en correct toegepast
  • Administratie is op orde
  • Medewerkers zijn begeleid (senioren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Voorstellen zijn geleverd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen, administraties en procedures
  • Kennisdeling is geborgd en zonodig actief bevorderd
  • Ontwikkelingen in wetgeving, jurisprudentie en literatuur zijn actief bijgehouden

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
  • De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
  • Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
  • De administratie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert systematisch de relevante gegevens uit de verschillende informatiebronnen en legt daarbij de juiste verbanden
  • Ordent complexe informatie zodat deze toegankelijk wordt
  • Schat eventuele belangen achter informatie goed in
  • Komt met analyses van vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken
  • Vormt zich een mening op basis van relevante informatie
  • Motiveert de te nemen beslissingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende opvattingen en tegenstrijdigheden
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt
  • Vraagt zonodig second opinion van collega’s
  • Zet argumentatie helder en duidelijk en in correcte taal op schrift
  • Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die past bij de doelgroep
  • Bouwt teksten zo op dat deze alle afwegingen en argumenten goed naar voren komen

Omgeving

  • Onderhoudt contacten met alle partijen
  • Benut de contacten op het juiste moment om organisatiedoelen te bereiken
  • Gebruikt het netwerk om problemen bespreekbaar te maken en oplossingsmogelijkheden te toetsen

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen en prioriteiten en stemt dit af met de opdrachtgever
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en bewaakt de voortgang
  • Stemt eigen planning af op werkzaamheden van anderen
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is om eigen doelen en planning te halen
  • Heeft aandacht voor details
  • Werkt nauwkeurig en systematisch
  • Volgt nauwkeurig voorgeschreven procedures en werkwijzen

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt de opgedane kennis met collega's
  • Leert van eigen ervaring en fouten
  • Houdt vakkennis bij d.m.v. literatuur, seminars e.d

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
  • Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
  • Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
  • Legt verbanden tussen gegevens
  • Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren

Omgeving

  • Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
  • Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
  • Toont interesse, deelt kennis
  • Heeft oog voor belangentegenstellingen
  • Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
  • Past acties aan veranderende omstandigheden aan

Bedrijfsvoering

  • Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
  • Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
  • Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
  • Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
  • Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
  • Deelt de opgedane kennis met collega's
  • Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
  • Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
  • Netwerken
  • Plannen en organiseren
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Samenwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen of enige werkervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO+
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO: relevante MBO-opleiding

Vakkennis: juridische schrijfvaardigheid om beslissingen te motiveren

Overige kennis en vaardigheden
  • Kennis van en/of ervaring met geautomatiseerde systemen

  • Goede kennis van de Nederlandse taal in woord en geschrift

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
  • netwerken
  • plannen-en-organiseren
  • accuraat-werken
  • motiveren
  • zelfontwikkeling

Ervaring

  • Enige relevante ervaring;
  • Werken in teamverband;
  • Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
  • MBO+
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.

Overige kennis en vaardigheden
  • Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren

  • Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied

  • Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en)

  • Projectmatig werken

  • ICT-hulpmiddelen

  • Administratieve Organisatieregels en - procedures

Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling