test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Communicatie

Bedrijfsvoering

Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verricht ondersteunende of operationele werkzaamheden ten behoeve van de communicatie en heeft op dit onderwerp een signaalfunctie

Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Ondersteunende communicatiewerkzaamheden zijn uitgevoerd volgens opdracht / instructie
  • Procescoördinatie (traffic) van communicatieproducten is verricht volgens (klant) aanvraag
  • Publieksvragen en/of interne communicatieopdrachten zijn afgehandeld volgens de regelgeving / procedures
  • Informatie/stukken zijn op de juiste media geplaatst volgens de geldende regels en huisstijl

Omgeving

  • Producten zijn gerealiseerd conform afspraken met de klant en de leveranciers.
  • Informatie aan in- en externen is op juiste wijze en begrijpelijke wijze verstrekt
  • Signalen zijn tijdig en juist opgepakt

Bedrijfsvoering

  • De huisstijl binnen de eigen organisatie is correct toegepast.
  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de geldende kaders, procedures en afspraken
  • De administratie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • input is geleverd aan de verbetering van de (eigen) werkprocessen binnen de organisatie
  • Kennisdeling is geborgd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
  • De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
  • Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
  • De administratie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen
  • Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Stemt eigen planning af op relevante werkzaamheden van anderen
  • Realiseert de randvoorwaarden om de gewenste producten/diensten te kunnen leveren
  • Kiest een aanpak en gedragsstijl die bij de situatie past
  • Beweegt mee met de wensen van de klant en stelt daarin ook zijn/haar grenzen

Omgeving

  • Probeert de vraag van de klant en de mogelijkheden van de leverancier scherp te krijgen
  • Gaat na of hij/zij de vraag van de ander goed heeft begrepen
  • Houdt in de uitvoering zoveel mogelijk rekening met de wensen en belangen van de klant
  • Is helder in wat wel en wat niet kan
  • Biedt de klant alternatieven als een bepaalde vraag/wens niet direct kan worden beantwoord/gehonoreerd
  • Vraagt na afronding of de klant tevreden is

Bedrijfsvoering

  • Bewaakt de gemaakte afspraken en zorgt dat deze worden nagekomen
  • Geeft tijdig aan als een bepaalde afspraak niet kan worden nagekomen
  • Is transparant over de voortgang van de activiteiten

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaring en fouten
  • Weet nieuwe kennis en inzichten snel eigen te maken
  • Vraagt actief feedback op geleverde producten en diensten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
  • Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
  • Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
  • Legt verbanden tussen gegevens
  • Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren

Omgeving

  • Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
  • Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
  • Toont interesse, deelt kennis
  • Heeft oog voor belangentegenstellingen
  • Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
  • Past acties aan veranderende omstandigheden aan

Bedrijfsvoering

  • Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
  • Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
  • Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
  • Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
  • Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
  • Deelt de opgedane kennis met collega's
  • Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
  • Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Plannen en organiseren
  • Flexibiliteit
  • Luisteren
  • Klantgerichtheid
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Samenwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen/enige relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor het aandachtsgebied / de deeldiscipline

Competenties uit het kernprofiel

  • plannen-en-organiseren
  • flexibiliteit
  • luisteren
  • klantgerichtheid
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling

Ervaring

  • Enige relevante ervaring;
  • Werken in teamverband;
  • Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
  • MBO+
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.

Overige kennis en vaardigheden
  • Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren

  • Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied

  • Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en)

  • Projectmatig werken

  • ICT-hulpmiddelen

  • Administratieve Organisatieregels en - procedures

Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling