test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Inrichtingswerker

Uitvoering

Medewerker Operationeel Verkeersmanagement

Uitvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Zorgt voor beveiliging, observatie, begeleiding en voorbereiding op resocialisatie van justitiabelen, in een beveiligde leefomgeving ( Met eventueel als extra aandachtsgebieden: re-integratiebegeleiding, arbeid en forensische observatie )

Zorgt voor een vlotte, veilige en milieubewuste doorstroming van verkeer op de (vaar)weg

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Intake, voorlichting en informatievoorziening aan justitiabelen zijn uitgevoerd volgens afspraken
  • Continuïteit en maximale deelname aan het (dag)programma en groepsproces zijn zo goed mogelijk gerealiseerd
  • Bijdragen zijn geleverd aan gedragsverandering bij justitiabelen, door motiverende bejegening en toepassing van erkende methoden
  • Materiële en Immateriële hulp is verleend
  • Veilig, stabiel en hygiënisch werk- en leefklimaat zijn optimaal gerealiseerd
  • Controles en inspecties zijn volgens dienst-instructies uitgevoerd
  • (Dreigende) ordeverstoringen en crisis-situaties zijn doeltreffend voorkomen cq. gede-escaleerd
  • Overeengekomen productie is behaald binnen reële mogelijkheden (arbeid)
  • Een veilige werkomgeving is gewaarborgd (arbeid)
  • Observatie en rapportage omtrent gedrag heeft plaatsgevonden conform observatieplan en protocollen (Forensische observatie)

Omgeving

  • Rapportage, advisering, overdracht, doorverwijzing en afstemming met andere disciplines zijn tijdig gerealiseerd
  • Re-integratieactiviteiten zijn afgestemd met ketenpartners en instanties (1re-integratie-begeleiding)

Bedrijfsvoering

  • Regelgeving (PBW, ARBO), protocollen, dienstinstructies, procedures en (veiligheids)voorschriften zijn nageleefd
  • Gereedschap, apparatuur en machines zijn in goede staat van onderhoud (arbeid)
  • Administratie en intern beheer is op orde
  • Continuïteit van werkprocessen op de afdeling is gewaarborgd (senior)
  • Kwaliteit, deskundigheid en professionaliteit van het team zijn bevorderd (senior)

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan continue verbetering van werkprocessen zijn geleverd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Incidenten en calamiteiten op de (vaar)weg zijn juist afgehandeld
  • De veiligheid op de (vaar)weg is gewaarborgd
  • De milieuwetgeving is gehandhaafd

Omgeving

  • De (vaar)weggebruikers zijn juist geïnformeerd
  • De juiste functionarissen en instanties (o.a. collega's, politie, hulpdiensten) zijn juist geïnformeerd en ingeschakeld

Bedrijfsvoering

  • Verkeersgegevens en rapporten van incidenten zijn volledig en juist
  • De administratie voldoet aan de geldende regelgeving
  • Er is een team met gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers)
  • Medewerkers zijn op het juiste moment op de juiste plaats ingezet (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Verbeterde werkwijzen op basis van perio-dieke evaluatie (o.a. plan-do-check-act) zijn doorgevoerd
  • Ideeën voor het verbeteren van resultaten zijn geleverd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Werkt aan een goede werkrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect
  • Gaat zorgvuldig en zuiver om met persoonlijke en gevoelige informatie
  • Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie en stelt afwijkingen van de norm aan de orde.
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
  • Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de justitiabele en toont begrip
  • Maakt een voortdurende inschatting van de gemoedstoestand van de justitiabele
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
  • Stemt de bejegening af op de toestand van de justitiabele
  • Past de eigen verbale en non-verbale benaderingswijze aan aan persoon en situatie
  • Past weloverwogen handelingsalternatieven toe, schakelt over op een andere aanpak indien nodig
  • Schakelt in de toepassing van methodieken (motiverende bejegening) al naar gelang de situatie dat vraagt
  • Neemt indien nodig het voortouw
  • Signaleert knelpunten in het leef/werkklimaat en draagt ideeën en oplossingen aan
  • Grijpt zo snel mogelijk in om escalatie te voorkomen
  • Is alert op onvoorziene situaties, maakt risico-inschattingen en neemt zonodig zelfstandig actie
  • Houdt het hoofd koel, blijft kalm en toont zich zelfverzekerd
  • Houdt overzicht, handelt vlot en vastberaden
  • Blijft overeind in spanningsvolle situaties, blijft beheerst en doelmatig handelen
  • Ontlaadt de spanning na herstel van de orde en rust
  • Maakt realistische planningen en stelt prioriteiten (arbeid)
  • Bewaart de balans tussen begeleidings- en productiedoelen (arbeid)
  • Stemt voortdurend af over voortgang en verwachtingen (arbeid)
  • Zoekt inventief naar mogelijkheden om achterstanden in te halen (arbeid)
  • Motiveert justitiabelen om af en toe een stapje harder te lopen (arbeid)

Omgeving

  • Wisselt kennis, informatie en ideeën met andere disciplines en instanties
  • Deelt kennis en informatie met collega’s binnen de organisatie en externe partners
  • Ondersteunt andere disciplines gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van gemeenschappelijke doelen
  • Werkt actief aan een goede samenwerkingsrelatie
  • Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven

Vernieuwen en verbeteren

  • Benut kansen om de eigen professionele kennis en vaardigheden te vergroten
  • Signaleert knelpunten en adviseert over mogelijke verbeteringen
  • Stelt zich open op voor feedback van collega’s en trekt daar lering uit.
  • Heeft oog voor de balans tussen belasting en belastbaarheid bij zichzelf en collega’s en maakt dit bespreekbaar

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Schat gedragingen van wegverkeer/scheepvaart en trein/lijndienst in
  • Schat risico’s van beslissingen in
  • Herkent afwijkende situaties aan de hand van signaleringssystemen
  • Maakt zelfstandig een goede inschatting van (onveilige) situaties en onderneemt tijdig actie om onveiligheid te voorkomen
  • Bepaalt consequenties van maatregelen over de grenzen van eigen situatie/regio heen
  • Haalt tijdig anderen erbij. Stemt eigen maatregel en acties van anderen met elkaar af
  • Kan zich voorstellen hoe de situatie zich zal ontwikkelen na eventuele maatregelen (scenario’s denken)
  • Kan met veel informatiebronnen (fax, telefoon, beeldscherm, etc) tegelijk omgaan
  • Behoudt het overzicht over een veelheid aan informatie en situaties en schat de relevantie ervan goed in
  • Blijft ook in rustige perioden alert en waakzaam
  • Blijft rustig bij plotselinge gebeurtenissen en behoudt, ook onder druk van hulpdiensten of weggebruikers, eigen integriteit
  • Wijkt in nood af van standaardprocedures en houdt zich aan het protocol
  • Schakelt soepel tussen verschillende verkeerssituaties en betrokken partijen die aandacht vragen
  • Neemt, ook zonder volledige informatie en klankbord, zelfstandig besluiten om situatie veilig te stellen
  • Houdt vast aan eigen besluit maar is ook in staat in geval van nieuwe informatie alternatieven te horen en eigen besluit te heroverwegen
  • Is alert en grijpt direct in bij problemen en onduidelijkheden
  • Kan met tegenstrijdige aanvragen van anderen omgaan en stuurt aan op de meest veilige oplossing
  • Is in staat een besluit/maatregel/handeling naderhand te onderbouwen

Omgeving

  • Weet wat een beslissing betekent voor een (vaar-)weggebruiker
  • Houdt in het handelen rekening met de behoeften en belangen van de (vaar-) weggebruiker
  • Doet moeite om behoeften en belangen van de (vaar-) weggebruiker te onderzoeken
  • Leeft zich in het verwachtingpatroon van de (vaar-) weggebruikers in
  • Kan kort en bondig betrokkenen de situatie uitleggen. Rapporteert kort en volledig
  • Spreekt anderen aan op richtlijnen en protocollen en gevolgen van acties en beslissingen
  • Kan anderen overtuigen van genomen maatregelen
  • Luistert actief en vraagt door
  • Is in staat om feedback te ontvangen en geven

Bedrijfsvoering

  • Maakt mensen enthousiast, raakt bij hen de juiste snaar (Geldt alleen voor coördinatoren)
  • Spreekt waardering in medewerkers uit (Geldt alleen voor coördinatoren)
  • Inspireert mensen door eigen commitment te tonen (Geldt alleen voor coördinatoren)
  • Krijgt mensen zover dat ze zich committeren (Geldt alleen voor coördinatoren)
  • Pikt zaken op waar anderen overheen kijken
  • Kan lang met details omgaan zonder fouten te maken

Vernieuwen en verbeteren

  • Werkt zich snel in nieuwe materie in
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande
  • Leert van eigen fouten
  • Benut nieuwe ervaringen effectief

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Integriteit
  • Inlevingsvermogen
  • Flexibiliteit
  • Initiatief
  • Stressbestendigheid
  • Plannen en organiseren
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling
  • Anticiperen
  • Stressbestendigheid
  • Besluiten nemen
  • Klantgerichtheid
  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
  • Motiveren
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Opleiding

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO niveau 4
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • geen specifieke opleidingseis.
  • Interne opleiding: MBO SPW 4 (4 certificaten) + DJI basisopleiding + BHV-opleiding
Overige kennis en vaardigheden
  • beveiligingsprocedures,
  • begeleiding en zorg,
  • motiverende bejegening,
  • observeren en rapporteren,
  • groepsdynamica,
  • culturele diversiteit,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • enige kennis van vreemde talen,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
  • conflicthantering,
  • Weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • initiatief
  • stressbestendigheid
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO niveau 4
Opleidingsrichting en/of vakkennis

geen specifieke opleidingseis.

Interne opleiding: MBO SPW 4 (4 certificaten) + DJI basisopleiding + BHV-opleiding

Overige kennis en vaardigheden
  • beveiligingsprocedures,
  • begeleiding en zorg,
  • motiverende bejegening,
  • observeren en rapporteren,
  • groepsdynamica,
  • culturele diversiteit,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • enige kennis van vreemde talen,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
  • conflicthantering,
  • organisatorische vaardigheden,
  • vaktechnische kennis en vaardigheden (bijv. metaal, hout),
  • ARBO,
  • Weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • initiatief
  • stressbestendigheid
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling
  • plannen-en-organiseren

Ervaring

Ervaring als sluismeester

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

VMBO, MBO: Relevant voor het aandachtsgebied

Nautische functies 2( binnen 2 jaar na benoeming)

Radartraining

Marifooncertificaat

Nautisch duits

Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden)

Competenties uit het kernprofiel

  • anticiperen
  • stressbestendigheid
  • besluiten-nemen
  • klantgerichtheid
  • mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
  • motiveren
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling