test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Strategisch Inspecteur

Toezicht

Strategisch Adviseur

Advisering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ontwikkelt visies en strategieën, zoekt oplossingsrichtingen, stimuleert tot normering en adviseert aan beleid voor één of meer toezichtgebieden in het licht van politiek-maatschappelijke ontwikkelingen, zodat het effect van toezicht wordt vergroot

Ontwikkelt visies, strategieën en oplossingsrichtingen over wat het eigen deskundigheidsgebied betekent voor politiek-maatschappelijke vraagstukken..

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Politieke en maatschappelijke ontwikkelingen zijn vertaald naar een visie op het betreffende toezichtgebied
  • De politiek-bestuurlijke en maatschappelijke agendavorming is effectief beïnvloed
  • Visies, strategieën en oplossingsrichtingen worden gedragen door de politiek en/of de ambtelijke opdrachtgever
  • Beleid is geadviseerd op basis van de uitkomsten van het toezicht

Omgeving

  • Politiek-maatschappelijke ontwikkelingen en signalen uit het veld zijn onderkend en verwerkt in visies, strategieën en oplossingsrichtingen
  • Is (inter)nationaal gezaghebbend binnen toezicht èn is een autoriteit op het eigen toezichtgebied
  • Heeft, onderhoudt en gebruikt een relevant (inter)nationaal netwerk

Bedrijfsvoering

  • Processen conform interne regelgeving/kaders/voorschriften (AO/borging kwaliteit)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd en kennisontwikkeling is geïnitieerd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen door periodieke evaluaties (bijv. dmv plan-do-check-act-principe)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Visies, strategieën, oplossings-richtingen / scenario’s vanuit het specifieke kennisgebied (gevraagd en ongevraagd) zijn (uiteindelijk) door de politieke en/of ambtelijke opdrachtgever geaccepteerd / gedragen

Omgeving

  • Heeft een relevant en gezag-hebbend netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Is (intern)nationaal gezaghebbend op het eigen kennisgebied
  • Politiek-maatschappelijke ontwikkelingen zijn onderkend en verwerkt in de adviezen op het deskundigheidsgebied

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn uitgevoerd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en andere afspraken

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde / verbeterde visies, strategieën en oplossingsrichtingen zijn gerealiseerd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Overziet de voor de organisatie relevante ontwikkelingen
  • Benut kansen in het belang van de organisatie
  • Toont zich bij het handelen bewust van de politiek-bestuurlijke gevoeligheid van onderwerpen
  • Is autonoom in zijn opvattingen en handelen, maar houdt rekening met politiekmaatschappelijke gevoeligheden
  • Houdt vast aan eigen professionaliteit ook bij weerstand en andere belangen
  • Toont lef en durft ongebruikelijke beslissingen te nemen
  • Initieert op basis van ontwikkelingen een visie op de toekomst van het eigen toezichtgebied
  • Wint partijen voor zijn ontwikkelde visies, strategieën en oplossingsrichtingen
  • Toont een duidelijke zienswijze ten aanzien van het toezichtvak en legt verbinding tussen verschillende toezichtgebieden

Omgeving

  • Laat blijken op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein en in de samenleving
  • Signaleert ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het toezichtgebied
  • Vertaalt politieke, maatschappelijke ontwikkelingen en/of ontwikkelingen in het vakgebied naar het eigen toezichtgebied
  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen organisatie relevante personen en organisaties
  • Vormt zowel de juiste coalities om steun en medewerking te verkrijgen

Vernieuwen en verbeteren

  • Initieert processen en creëert een omgeving waarin nieuwe methoden en werkwijzen een kans krijgen
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan
  • Durft te experimenteren en is niet bang voor af en toe een mislukking

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is autonoom in zijn opvattingen en handelen over zijn kennisgebied, maar houdt rekening met politieke, bestuurlijke en maatschappelijke gevoeligheden / wensen / urgentie
  • Houdt vast aan wetenschappelijke en/of ambtelijke professionaliteit: is open en duidelijk over de wetenschappelijke opvattingen en/of kaders en handelt daarnaar, ook bij weerstand en andere belangen
  • Introduceert nieuwe visies, strategieën en oplossingsrichtingen en wint opdrachtgevers / belanghebbenden hiervoor met aansprekende argumenten
  • Overziet de voor de organisatie relevante ontwikkelingen
  • Benut kansen dan wel creëert deze in het belang van de organisatie
  • Toont bij het handelen zich bewust te zijn van de politiek-bestuurlijke gevoeligheid van onderwerpen

Omgeving

  • Volgt en laat blijken op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein en in de omgeving / samenleving
  • Signaleert omgevingsfactoren en ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het huidige beleid en kent daar ook betekenis aan toe
  • Vertaalt politieke, maatschappelijke ontwikkelingen en/of ontwikkelingen in het vakgebied naar het eigen werkterrein, ongeacht het bestaande politieke en maatschappelijke belang
  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen functie relevante personen en organisaties
  • Organiseert zowel in- als extern de juiste coalities om steun en medewerking te verkrijgen
  • Benut optimaal zijn netwerk om de (organisatie)doelen te bereiken

Vernieuwen en verbeteren

  • Is vernieuwend, creatief en/of origineel in denken en handelen
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders, durft te experimenteren, bewandelt nieuwe wegen en neemt risico’s
  • Geeft vernieuwingen de tijd om zich te bewijzen en evalueert op het juiste moment

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Bestuurssensitiviteit
  • Onafhankelijkheid
  • Visie
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Creativiteit
  • Onafhankelijkheid
  • Bestuurssensitiviteit
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

relevante ervaring bij meer departementen en/of in meer sectoren en/of buiten de overheid; relevante ervaring in interdepartementaal en/of landelijk en/of internationaal verband (bijv. gremia, maatschappelijke organisaties); managementervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector en/of het aandachtsveld

Overige kennis en vaardigheden

aansturen van onderhandelingen in interdepartementale / landelijke / internationale gremia; crisismanagement

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis

P.M. In te vullen per departement

Overige kennis en vaardigheden

P.M. In te vullen per departement

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • onafhankelijkheid
  • visie
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • creativiteit

Ervaring

optreden in (inter)nationaal verband (o.a. congressen, symposia); begeleiden (inter)-nationale commissies / trajecten

Verbijzondering voor juridische functies

Aantoonbaar succesvol in en ervaring met het leiden van grote wetgevings- en/of bestuurlijk juridische projecten

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Overige kennis en vaardigheden

·   Individueel maatwerk op het gebied van adviesvaardigheden en (project)managementvaardigheden

·   Talenkennis

Competenties uit het kernprofiel

  • onafhankelijkheid
  • bestuurssensitiviteit
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • motiveren
  • creativiteit