test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Strategisch Inspecteur

Toezicht

Strategisch Beleidsmedewerker

Beleid

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ontwikkelt visies en strategieën, zoekt oplossingsrichtingen, stimuleert tot normering en adviseert aan beleid voor één of meer toezichtgebieden in het licht van politiek-maatschappelijke ontwikkelingen, zodat het effect van toezicht wordt vergroot

Signaleert en speelt in op (inter)nationale politiek-bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen en vraagstukken, geeft vorm aan en beïnvloedt richtinggevend de beleidsvorming in de toekomst (visie en agenda-vorming) en vertaalt dit naar strategieën en oplossingsrichtingen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Politieke en maatschappelijke ontwikkelingen zijn vertaald naar een visie op het betreffende toezichtgebied
  • De politiek-bestuurlijke en maatschappelijke agendavorming is effectief beïnvloed
  • Visies, strategieën en oplossingsrichtingen worden gedragen door de politiek en/of de ambtelijke opdrachtgever
  • Beleid is geadviseerd op basis van de uitkomsten van het toezicht

Omgeving

  • Politiek-maatschappelijke ontwikkelingen en signalen uit het veld zijn onderkend en verwerkt in visies, strategieën en oplossingsrichtingen
  • Is (inter)nationaal gezaghebbend binnen toezicht èn is een autoriteit op het eigen toezichtgebied
  • Heeft, onderhoudt en gebruikt een relevant (inter)nationaal netwerk

Bedrijfsvoering

  • Processen conform interne regelgeving/kaders/voorschriften (AO/borging kwaliteit)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd en kennisontwikkeling is geïnitieerd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen door periodieke evaluaties (bijv. dmv plan-do-check-act-principe)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • (Nieuwe) strategische beleids-visies zijn gedragen door de politiek en/of de ambtelijke opdrachtgever
  • Een politieke agenda die wordt gedragen
  • Oplossingrichtingen/scenario’s en aanpakken voor politieke, bestuurlijke en maatschappelijke vraagstukken zijn geaccepteerd
  • Door de samenleving erkende thema’s/dilemma’s zijn op de politieke en/of bestuurlijke agenda gezet

Omgeving

  • Is gezaghebbend op eigen beleidsveld en aangrenzende velden
  • Heeft een relevant en gezag-hebbend netwerk, dat wordt onderhouden en gebruikt
  • Partijen binnen en buiten het departement/de overheid en (inter)nationaal zijn effectief ingeschakeld

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (AO-procedures) en afspraken

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling door en kennis-ontwikkeling van de persoon is geborgd
  • Innovatieve beleidsvorming is geïnitieerd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Overziet de voor de organisatie relevante ontwikkelingen
  • Benut kansen in het belang van de organisatie
  • Toont zich bij het handelen bewust van de politiek-bestuurlijke gevoeligheid van onderwerpen
  • Is autonoom in zijn opvattingen en handelen, maar houdt rekening met politiekmaatschappelijke gevoeligheden
  • Houdt vast aan eigen professionaliteit ook bij weerstand en andere belangen
  • Toont lef en durft ongebruikelijke beslissingen te nemen
  • Initieert op basis van ontwikkelingen een visie op de toekomst van het eigen toezichtgebied
  • Wint partijen voor zijn ontwikkelde visies, strategieën en oplossingsrichtingen
  • Toont een duidelijke zienswijze ten aanzien van het toezichtvak en legt verbinding tussen verschillende toezichtgebieden

Omgeving

  • Laat blijken op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein en in de samenleving
  • Signaleert ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het toezichtgebied
  • Vertaalt politieke, maatschappelijke ontwikkelingen en/of ontwikkelingen in het vakgebied naar het eigen toezichtgebied
  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen organisatie relevante personen en organisaties
  • Vormt zowel de juiste coalities om steun en medewerking te verkrijgen

Vernieuwen en verbeteren

  • Initieert processen en creëert een omgeving waarin nieuwe methoden en werkwijzen een kans krijgen
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan
  • Durft te experimenteren en is niet bang voor af en toe een mislukking

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Laat zien tijdig de politieke afbreuksituaties voor de bewindspersonen te onderkennen
  • Benut kansen dan wel creëert deze in het belang van de organisatie
  • Handelt met besef van de politiek-bestuurlijke gevoeligheid van onderwerpen
  • Hanteert niet alledaagse aanpakken en prikkelt de omgeving door zonodig te provoceren, te confronteren en uit te dagen
  • Is bereid een veelbelovend plan te volgen ondanks de kans op mislukking
  • Komt met een voorstel ook wanneer dit nadelige gevolgen kan hebben voor de eigen positie (staat ergens voor)

Omgeving

  • Volgt en laat blijken op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein en de omgeving/samenleving
  • Signaleert omgevingsfactoren en ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het huidige beleid en kent daar ook betekenis aan toe
  • Vertaalt politieke, maatschappelijke ontwikkelingen en/of ontwikkelingen in het vakgebied naar het eigen werkterrein, ongeacht het bestaande politieke en maatschappelijke belang
  • Neemt een actieve initiërende rol op zich naar opdrachtgevers en binnen het eigen netwerk
  • Schakelt medestanders en andere relevante partijen op de juiste manier in
  • Is pro-actief of anticipeert tijdig op relevante ontwikkelingen met de juiste acties
  • Heeft op basis van ontwikkelingen (politieke, economische, maatschappelijke, enz.) een visie op de toekomst en wat dat betekent voor de beleidsvorming in de toekomst en voor de beleidsagenda
  • Toont een duidelijke zienswijze ten aanzien van het eigen beleidsveld en/of de organisatie
  • Plaatst actuele problemen in een lange termijn perspectief, springt niet direct naar een oplossing
  • Draagt op een aansprekende wijze de visie uit

Vernieuwen en verbeteren

  • Toont zich vernieuwend, creatief en/of origineel in denken en handelen
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan
  • Durft te experimenteren en is niet bang voor uitglijders
  • Bewandelt zo nodig een andere weg

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Bestuurssensitiviteit
  • Onafhankelijkheid
  • Visie
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Creativiteit
  • Bestuurssensitiviteit
  • Durf
  • Omgevingsbewustzijn
  • Initiatief
  • Visie
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

relevante ervaring bij meer departementen en/of in meer sectoren en/of buiten de overheid; relevante ervaring in interdepartementaal en/of landelijk en/of internationaal verband (bijv. gremia, maatschappelijke organisaties); managementervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector en/of het aandachtsveld

Overige kennis en vaardigheden

aansturen van onderhandelingen in interdepartementale / landelijke / internationale gremia; crisismanagement

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis

P.M. In te vullen per departement

Overige kennis en vaardigheden

P.M. In te vullen per departement

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • onafhankelijkheid
  • visie
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • creativiteit

Ervaring

Aantoonbaar succesvol in het aansturen van bestuurlijk gevoelige en/of complexe beleidsprocessen/programma’s. Internationale ervaring, onder andere EU.

Verbijzondering voor juridische functies

Aantoonbaar succesvol in en ervaring met het leiden van grote wetgevings- en/of bestuurlijk-juridische projecten

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Overige kennis en vaardigheden

Methoden en technieken strategische beleidsadvisering

Beïnvloedingsstrategieën

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • durf
  • omgevingsbewustzijn
  • initiatief
  • visie
  • creativiteit