test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Medewerker Advisering

Advisering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces

Ondersteunt, bereidt voor en adviseert op onderdelen van het adviesproces

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
  • De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
  • Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
  • De administratie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Producten/adviezen zijn geleverd conform opdracht en/of adviesvraag (geaggregeerde overzichten, prognoses, alternatieven, etc.)

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden is en gebruikt wordt

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (ao-procedures) en afspraken
  • Producten/adviezen zijn geleverd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit en middelen)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
  • Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
  • Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
  • Legt verbanden tussen gegevens
  • Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren

Omgeving

  • Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
  • Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
  • Toont interesse, deelt kennis
  • Heeft oog voor belangentegenstellingen
  • Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
  • Past acties aan veranderende omstandigheden aan

Bedrijfsvoering

  • Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
  • Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
  • Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
  • Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
  • Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
  • Deelt de opgedane kennis met collega's
  • Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
  • Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Werkt aan een goede relatie met opdrachtgever(s) door goede afstemming en informatie-uitwisseling en door zich in de problematiek en belangen van de opdrachtgever te verdiepen
  • Maakt de (professionele) mogelijkheden en onmogelijkheden duidelijk en maakt hierover heldere afspraken
  • Anticipeert waar mogelijk op adviesvragen en handelt daar naar
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
  • Legt verbanden tussen gegevens / informatie
  • Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende mogelijkheden naar voren

Omgeving

  • Stemt tijdig af met andere afdelingen, collega’s en externen die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Trekt samen op om het doel te bereiken, toont betrokkenheid bij de activiteiten van anderen

Bedrijfsvoering

  • Maakt een realistische planning en een realistische inschatting van de benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met de opdrachtgever en met de betrokken collega's / afdelingen
  • Past het proces aan als de situatie daarom vraagt, maar binnen de professionele en wettelijke kaders

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis bij d.m.v. literatuur, seminars e.d.
  • Deelt kennis met collega's
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Samenwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

  • Enige relevante ervaring;
  • Werken in teamverband;
  • Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
  • MBO+
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.

Overige kennis en vaardigheden
  • Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren

  • Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied

  • Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en)

  • Projectmatig werken

  • ICT-hulpmiddelen

  • Administratieve Organisatieregels en - procedures

Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Enige ervaring

werken in teamverband; samenwerken met andere werkvelden / kennisgebieden

Instromers: relevant voor werkveld/kennisgebied; (ander) departement/ overheid/non-profit/bedrijfsleven

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO: relevant voor aandachtsgebied/kennisgebied (te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)

Overige vakkennis: relevant voor werkveld / kennisgebied

Overige kennis en vaardigheden

·   Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; rapporteren; presenteren

·   Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving,  methoden en technieken, relevant voor eigen werkveld/ kennisgebied

·   Taak, organisatie en cultuur van klantgebied(en)      

·   Projectmatig werken

·   ICT-hulpmiddelen  

.   AO-regels en –procedures

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling