test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Coördinerend Specialistisch Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Projectleider

Project-/ Programmamanagement

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verbindt meerdere bedrijfsvoeringprocessen en realiseert integrale bedrijfsvoeringproducten en/of levert vanuit de expertrol specialistische (strategische) bedrijfsvoeringadviezen

Is verantwoordelijk voor de realisatie van projectresultaten en voor aansturing van een projectteam.

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Geaccepteerde adviezen en producten die vertaald zijn naar de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever
  • Implementeerbare en met lijn afgestemde producten en adviezen
  • Adviezen en producten en controleactiviteiten zijn vanuit verschillende expertises met elkaar verbonden en gericht op het gewenste resultaat

Omgeving

  • Actoren binnen en buiten het departement/de overheid zijn effectief ingeschakeld
  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Relevante ontwikkelingen in bedrijfsvoering en de samenleving zijn onderkend en verwerkt in de adviezen en producten
  • Is gezaghebbend op het eigen vakgebied departementaal en interdepartementaal
  • Integrale aanpak van adviezen is geborgd

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
  • Betrokkenen zijn inhoudelijk juist aangestuurd* (Geldt alleen voor coördinerende adviseurs)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geïnitieerd door periodieke evaluaties (plan-do-check-act-principe)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Intake opdracht is uitgevoerd
  • Bijdrage aan scope en formulering projectopdracht en –resultaat is geleverd en gedeeld met de opdrachtgever; projectplan is opgesteld
  • SMART-projectopdrachten en –plannen zijn afgestemd met de opdrachtgever en wederzijdse acceptatie van de rand-voorwaarden en beschikbare middelen is verkregen
  • Opdrachtgever is conform afspraken en naar verdere behoeften geïnformeerd en verantwoording is afgelegd
  • Relatie met opdrachtgever is effectief onderhouden
  • Proces om te komen tot projectresultaten is efficiënt en transparant verlopen
  • Project is uitgevoerd conform afspraken
  • Opdrachten zijn verstrekt naar in- en externe partijen
  • Projectresultaten zijn geleverd en geaccepteerd conform projectopdracht en overgedragen aan opdrachtgever en/of lijnorganisatie; décharge van de opdrachtgever is verkregen
  • Nazorg is zonodig geleverd

Omgeving

  • Omgevingsanalyse is gemaakt en operationele aanpak is bepaald
  • Netwerk dat bijdraagt aan de realisatie van de projectdoelen/ organisatiedoelen is ingezet
  • Betrokken in- en externe partijen zijn effectief ingeschakeld
  • Er is adequaat en flexibel ingespeeld op ontwikkelingen

Bedrijfsvoering

  • Projectleiding is uitgevoerd en processen zijn transparant, efficiënt en kostenbewust aangestuurd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Projectmedewerkers, bedrijfsmiddelen en informatievoorziening zijn conform afspraken doelmatig en doeltreffend ingezet
  • Projectadministratie is op orde
  • Projectmedewerkers zijn begeleid
  • Input is geleverd aan lijnmanagement over functioneren medewerkers

Vernieuwen en verbeteren

  • Relevante informatie en kennis zijn overgedragen, binnen project en organisatie
  • Bijdragen aan vernieuwde/ verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, systemen, standaarden, kaders, producten, kennis(deling) en oplossingen zijn geleverd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Geeft bij advisering blijk van inzicht in wat er in de organisatie speelt
  • Handelt met gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en inzicht in belangen en weet met het krachtenveld om te gaan
  • Beoordeelt de haalbaarheid van adviezen of projecten in de huidige context van de organisatie
  • Maakt afwegingen in het belang van de organisatie met inachtneming van rijksbrede ontwikkelingen
  • Benoemt consequenties van te maken keuzes aan de opdrachtgever
  • Geeft eigen grenzen aan en benoemt de eigen positie in een proces
  • Onderbouwt zijn standpunt met voor de doelgroep heldere, aansprekende argumenten
  • Benut argumenten op het juiste moment
  • Reageert alert op argumenten van de ander
  • Maakt een inschatting van urgentie en belang van verschillende vraagstukken voor de organisatie
  • Vormt zich een mening op basis van informatie, argumenten en overwegingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende perspectieven/opvattingen en onzekerheden
  • Weegt beschikbare informatie, alternatieven en meningen tegenover elkaar af in het licht van de relevante criteria
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn/haar standpunt (voor-en nadelen, afbreukrisico’s, etc.)

Omgeving

  • Benut de juiste contacten om adviezen en producten af te stemmen
  • Legt en onderhoudt contacten met voor de organisatie relevante personen
  • Benut op het juiste moment het netwerk om de organisatiedoelstellingen te bereiken
  • Houdt in de adviezen en producten rekening met de relevante ontwikkelingen
  • Is in staat om planning en werkzaamheden aan te passen indien de omstandigheden in de omgeving daar om vragen
  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen of laat hen dit zelf aangeven. Stemt deze af met de opdrachtgever
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen, laat anderen dit zelf aangeven en bewaakt de voortgang
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is om eigen doelen/planning te behalen

Bedrijfsvoering

  • Geeft medewerkers ruimte en waardering
  • Maakt medewerkers enthousiast door de juiste snaar te raken
  • Inspireert anderen door eigen gedrevenheid

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en nieuwe inzichten met anderen
  • Evalueert eigen werkwijze en ervaringen, leert daarvan en draagt inzichten over aan anderen
  • Signaleert noodzaak/behoefte aan vernieuwing en verbetering en doet voorstellen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de (in)formele regels, verschillende posities en belangen die relevant zijn voor het eigen werkterrein en handelt daar naar
  • Weet wat er speelt in (de inhoud van) het project
  • Toetst eigen ideeën en keuzen bij de opdrachtgever
  • Onderzoekt het project op wensen en belangen van verschillende betrokkenen
  • Stelt meetbare, haalbare en duidelijke doelen op voor het project en stemt de te leveren resultaten af met de opdrachtgever
  • Onderneemt tijdig acties om de van te voren met de opdrachtgever afgesproken resultaten te leveren
  • Richt zich op het behalen van de resultaten en signaleert tijdig indien deze niet haalbaar zijn

Omgeving

  • Signaleert ontwikkelingen die van invloed zijn op het eigen project
  • Schakelt op het juiste moment de juiste mensen in voor steun en medewerking
  • Legt en onderhoudt (in)formele contacten met voor het project relevante partijen
  • Brengt relevante partijen bij elkaar
  • Oefent invloed uit zonder de relatie te verstoren

Bedrijfsvoering

  • Maakt projectmedewerkers enthousiast voor het project
  • Spreekt duidelijke verwachtingen uit ten aanzien van de te behalen doelen/ resultaten
  • Laat voorbeeldgedrag zien
  • Geeft tijdig feedback
  • Geeft invulling aan de randvoorwaarden om gewenste doelen/resultaten te kunnen leveren
  • Zorgt voor een goede samenstelling van het projectteam
  • Komt met een plan van aanpak om doelen te bereiken
  • Maakt realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Komt afspraken na, stelt prioriteiten en haalt deadlines
  • Stemt eigen planning af met relevante partijen

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ervaring met de medewerkers en verwacht dat ook van de projectmedewerkers zelf en onderling
  • Zorgt ervoor dat de benodigde informatie actueel en toegankelijk is voor een ieder
  • Bedenkt niet alledaagse oplossingen voor een vraagstuk
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Leert van eigen ervaringen en fouten

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Organisatiesensitiviteit
  • Overtuigingskracht
  • Oordeelsvorming
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Motiveren
  • Creativiteit
  • Organisatiesensitiviteit
  • Resultaatgerichtheid
  • Netwerken
  • Motiveren
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

  • Ruime en relevante ervaring; 
  • Succesvol in het leiden van (deel)projecten en/of coördineren;
  • Ervaring in alle fases van het audit- en adviesproces en in alle adviesrollen en daarin succesvol;
  • (Inter)departementale, (inter)nationale trajecten.

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.

Overige kennis en vaardigheden
  • Managementvaardigheden, o.a. functioneel leiden van een team.
  • Verdieping adviesvaardigheden voor ervaren adviseurs (o.a. strategisch sparringpartner).
  • Opereren in een (politiek) bestuurlijke omgeving.

Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • omgevingsbewustzijn
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht
  • netwerken
  • motiveren
  • creativiteit

Ervaring

  • enkele jaren ervaring in projectomgeving en projectteam(s)

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

basisopleiding projectmanagement

Overige kennis en vaardigheden
  • affiniteit met het werkveld

  • in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen
  • (kennis van) inkoop- en contractprocessen en -procedures, projectbeheersing: tijd en geld

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • resultaatgerichtheid
  • netwerken
  • motiveren
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling