test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Senior Medewerker Iv

Uitvoering

Trainer

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ontwikkelt, implementeert, exploiteert en ondersteunt producten en processen in de informatievoorziening en/of realiseert het informatie- en gebruiksbeheer

Het professioneel en persoonlijk ontwikkelen van medewerkers door opleidingen en trainingen en het ontwikkelen van trainingsmateriaal

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Informatie (Ontwerp, Bouw, Test, Infrastructuur, Beheer, Security) voor product en/of dienst is geleverd conform opdracht of contract (SLA ) (SLA Service Level Agreement of Dienstverleningsovereenkomst )
  • Bedrijfsproces , applicaties en/of Iv-infrastructuur vertonen na implementatie het juiste en afgesproken gedrag in de exploitatiesituatie (Bedrijfsprocessen worden opgeleverd, beschreven of nieuw ontwikkeld)
  • Impactanalyse is bepaald over de probleemstelling en de uiteindelijke oplossingsrichting binnen de eigen IV-discipline
  • Wijzigingsvoorstel (security, functioneel etc.) op basis van rapportages Problem Management, Change Management, en Gebruikersondersteuning is geleverd
  • Productportfolio is opgesteld onderhouden en beheerd
  • Producten en/of diensten zijn geïmplementeerd conform de overeengekomen specificaties (bijv. aansluitvoorwaarden, normering, beheer, exploitatie, beveiliging, etc.)
  • Incident-, problem- en wijzigingsbeheer zijn ingericht en onderhouden

Omgeving

  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Betrokken actoren zijn effectief ingeschakeld
  • Adviezen zijn geleverd

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels en afspraken
  • Producten en diensten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak afspraken over tijd, kwaliteit, middelen
  • De administratie/documentatie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Is up to date in het aandachtsgebied

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Programma is optimaal afgestemd op leerbehoeften en -mogelijkheden en organisatie-doelstelling
  • Kennis, vaardigheden en houdingsaspecten bij deelnemers zijn aanwijsbaar toegenomen
  • Overeengekomen bijdragen zijn geleverd aan de vastgestelde afspraken over gedrags- en houdingsverandering en persoonlijke ontwikkeling
  • Optimaal (gemotiveerde) deelname aan het (trainings)programma is gerealiseerd

Omgeving

  • (trainings)Programma’s zijn op de juiste wijze afgestemd met de relevante partijen

Bedrijfsvoering

  • Administratie en intern beheer is op orde
  • Collega-trainers en freelancers zijn optimaal geïnformeerd en geëquipeerd
  • Gemotiveerd team en juiste inzet van trainers op de programma’s (alleen voor de coördinator)

Vernieuwen en verbeteren

  • Actuele ontwikkelingen op het vakgebied zijn binnen het opleidingsinstituut geïntegreerd in het programma
  • Bijdragen aan de ontwikkeling en actualisering van onderwijsprogramma’s zijn geleverd
  • Programma is adequaat getoetst en geëvalueerd bij de cursist

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Achterhaalt de kern van de opdracht en vraagt zonodig door
  • Signaleert problemen en onderneemt vervolgacties
  • Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
  • Geeft inzicht in de kwaliteit van het product
  • Ondersteunt de klant bij het effectief formuleren van zijn/haar vraag
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s en/of derden
  • Maakt onderscheid tussen hoofd- en bijzaken
  • Legt verbanden tussen gegevens
  • Hanteert bij de analyse verschillende invalshoeken
  • Werkt methodisch op een reproduceerbare wijze aan de totstandkoming van een IV-product.
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
  • Verleent ondersteuning bij gebruik IV-product
  • Richt de beheerprocessen in

Omgeving

  • Heeft oog voor belangentegenstellingen
  • Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij teamleden, Expert ICT en manager
  • Past acties aan veranderende omstandigheden aan
  • Stemt tijdig af met andere afdelingen, collega’s en/of externe partijen en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
  • Zoekt actief collega’s op om informatie te halen of te brengen
  • Toont interesse, is kritisch en deelt kennis

Bedrijfsvoering

  • Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
  • Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met betrokken partijen, teamleden
  • Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
  • Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega’s en/of externe partijen en opvolgers
  • Bewaakt en controleert zijn/haar geplande uren t.o.v. de gemaakte uren om gedefinieerd resultaat te halen.
  • Legt de voortgang van het werk vast
  • Legt verantwoording af aan de manager(s)

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis en kennis van de werkprocessen bij via vakgroep, literatuur, seminars en dergelijke
  • Deelt de opgedane kennis en inzichten met collega's
  • Integreert nieuwe inzichten binnen de eigen invloedsfeer
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
  • Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Kiest een aanpak die past bij de situatie
  • Stemt de eigen gedragstijl af op de situatie
  • Schakelt bij weerstand over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
  • Speelt adequaat in op onverwachte situaties
  • Raakt bij cursisten de juiste snaar
  • Sluit aan bij de belevingswereld van de cursist
  • Houdt rekening met de intrinsieke motivatie van de cursist
  • Enthousiasmeert en stimuleert de cursist tot actieve deelname aan het programma of training
  • Heeft een scherp beeld van de vraag van de klant
  • Is op de hoogte van wat er speelt binnen de organisatie van de klant en kan daarop inspelen
  • Toetst regelmatig de klanttevredenheid
  • Verplaatst zich in de belevingswereld van de cursist en toont begrip
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag en schat risico’s in
  • Achterhaalt op respectvolle wijze eventuele weerstand bij de cursisten

Omgeving

  • Weet wat er speelt en laat blijken op de hoogte te zijn van de relevante ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein
  • Geeft betekenis aan relevante ontwikkelingen voor de eigen programma’s

Bedrijfsvoering

  • Maakt eigen belang ondergeschikt aan gezamenlijk belang
  • Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de gemeenschappelijke doelstelling
  • Toont oprechte belangstelling in anderen en behoudt een goede relatie met hen
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met collega’s en vraagt reacties

Vernieuwen en verbeteren

  • Volgt de ontwikkelingen op het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of werksituatie in

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Resultaatgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling
  • Flexibiliteit
  • Motiveren
  • Klantgerichtheid
  • Inlevingsvermogen
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

1 tot 3 jaar relevante ervaring

werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor aandachtsgebied (Zie overzicht in de bijlage Kwaliteitenprofiel Functiegroep Senior Medewerker ICT / Informatie- en Gebruiksbeheer)
Zie verder: Kwaliteitsraamwerk I(v) functie

Overige kennis en vaardigheden
  • Goed ontwikkelde gesprekstechnieken (Spiegelen, Luisteren Samenvatten Doorvragen (LSD))
  • Sociaal netwerken (kennishouders in kaart om informatievragen te kunnen beantwoorden)
  • Goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden

Applicatieontwikkeling, HBO Bachelor Informatica

  • Ontwerpmethodieken, zoals LAD, RAD,RUP, etc.

Applicatiebeheer, HBO Bachelor Informatica

  • Ontwerpmethodieken, zoals LAD, RAD,RUP, etc.

Testen, HBO Bachelor Informatica

  • Testmethodieken, zoalsTmap NEXT, VTA

Infrastructuur , HBO Bachelor Informatica

- Logisch

- Technisch 

  • IT frameworks, zoals ITIL en ontwerpmethodieken, zoals E2E  etc.

Exploitatie, HBO Bachelor Informatica

  • IT frameworks, zoals ITIL

Procesontwerp, HBO Bachelor Bedrijfs-/ Bestuurskunde of (BI) Informatica

  • Goede kennis van de bedrijfsprocessen en IT frameworks, zoals ITIL, BiSL

Procesbeheer HBO Bachelor Bedrijfs-/ Bestuurskunde of (BI) Informatica

  • Goede kennis van de bedrijfsprocessen en IT frameworks, zoals ITIL, BiSL

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • resultaatgerichtheid
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
.   MBO didactiek is een pré

Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
.   MBO Sport en Bewegen (SB), CIOS, Academie voor Lichamelijke Opvoeding, of vergelijkbaar
.   Kwalificaties zelfverdediging en/of fitness

Overige kennis en vaardigheden

kennis van de organisatie en van het beleid

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Veiligheid en Justitie (DJI):

HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg

Competenties uit het kernprofiel

  • flexibiliteit
  • motiveren
  • klantgerichtheid
  • inlevingsvermogen
  • omgevingsbewustzijn
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling