test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Expert Iv

Uitvoering

Trainer

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ontwikkelt, implementeert en ondersteunt de producten en processen in de informatievoorziening en/of zorgt voor de regie op informatie en gebruiksmanagement vanuit een specialisme en/of vanuit een brede integrale blik

Het professioneel en persoonlijk ontwikkelen van medewerkers door opleidingen en trainingen en het ontwikkelen van trainingsmateriaal

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Informatie (Ontwerp, Architectuur, Bouw, Test, Infrastructuur, Beheer, Security) voor product en/of dienst is geregisseerd conform opdracht of contract
  • Productportfolio is opgesteld, onderhouden en beheerd
  • Producten en/of diensten zijn ontwikkeld en geïmplementeerd conform de overeengekomen specificaties (bijv. aansluitvoorwaarden, kaders en richtlijnen).

Omgeving

  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Betrokken actoren zijn effectief ingeschakeld
  • Is gezaghebbend op het eigen vakgebied

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels en afspraken
  • Producten en diensten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
  • De administratie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Procesmatige) verbeteringen zijn gerealiseerd door continue evaluatie en reflectie (plan-do-check-act)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Programma is optimaal afgestemd op leerbehoeften en -mogelijkheden en organisatie-doelstelling
  • Kennis, vaardigheden en houdingsaspecten bij deelnemers zijn aanwijsbaar toegenomen
  • Overeengekomen bijdragen zijn geleverd aan de vastgestelde afspraken over gedrags- en houdingsverandering en persoonlijke ontwikkeling
  • Optimaal (gemotiveerde) deelname aan het (trainings)programma is gerealiseerd

Omgeving

  • (trainings)Programma’s zijn op de juiste wijze afgestemd met de relevante partijen

Bedrijfsvoering

  • Administratie en intern beheer is op orde
  • Collega-trainers en freelancers zijn optimaal geïnformeerd en geëquipeerd
  • Gemotiveerd team en juiste inzet van trainers op de programma’s (alleen voor de coördinator)

Vernieuwen en verbeteren

  • Actuele ontwikkelingen op het vakgebied zijn binnen het opleidingsinstituut geïntegreerd in het programma
  • Bijdragen aan de ontwikkeling en actualisering van onderwijsprogramma’s zijn geleverd
  • Programma is adequaat getoetst en geëvalueerd bij de cursist

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de regels, verschillende posities en krachtenvelden in de organisatie en handelt daarnaar
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatieonderdeel en andere organisatieonderdelen en handelt daarnaar
  • Kan zich verplaatsen in de belangen van andere organisatieonderdelen en/of expertisevelden
  • Legt verbanden tussen verschillende soorten informatie
  • Komt met integrale analyses van vraagstukken/problemen
  • Onderbouwt zijn/haar standpunt met voor de doelgroep heldere, aansprekende argumenten
  • Brengt argumenten op het juiste moment naar voren
  • Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten
  • Komt met alternatieven ook wanneer dit nadelige gevolgen kan hebben voor de eigen positie; toont lef
  • Werkt methodisch op een reproduceerbare wijze aan de totstandkoming van een Iv-product
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
  • Denkt buiten de gebaande kaders en durft ongebruikelijke beslissingen te nemen

Omgeving

  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen organisatie relevante personen en organisaties
  • Benut op het juiste moment het netwerk om organisatie-doelstellingen te bereiken
  • Benadert de juiste personen voor steun en medewerking
  • Houdt in de realisatie van de producten en/of diensten rekening met relevante ontwikkelingen
  • Laat blijken op de hoogte te zijn van relevante ontwikkelingen en trends
  • Is in staat om de omgeving te beïnvloeden

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Maakt een planning, stelt prioriteiten en stemt deze af met de opdrachtgever
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen op van wat mogelijk is

Vernieuwen en verbeteren

  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen invloedsfeer
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
  • Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
  • Signaleert noodzaak/behoefte aan vernieuwing/verbetering en doet voorstellen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Kiest een aanpak die past bij de situatie
  • Stemt de eigen gedragstijl af op de situatie
  • Schakelt bij weerstand over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
  • Speelt adequaat in op onverwachte situaties
  • Raakt bij cursisten de juiste snaar
  • Sluit aan bij de belevingswereld van de cursist
  • Houdt rekening met de intrinsieke motivatie van de cursist
  • Enthousiasmeert en stimuleert de cursist tot actieve deelname aan het programma of training
  • Heeft een scherp beeld van de vraag van de klant
  • Is op de hoogte van wat er speelt binnen de organisatie van de klant en kan daarop inspelen
  • Toetst regelmatig de klanttevredenheid
  • Verplaatst zich in de belevingswereld van de cursist en toont begrip
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag en schat risico’s in
  • Achterhaalt op respectvolle wijze eventuele weerstand bij de cursisten

Omgeving

  • Weet wat er speelt en laat blijken op de hoogte te zijn van de relevante ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein
  • Geeft betekenis aan relevante ontwikkelingen voor de eigen programma’s

Bedrijfsvoering

  • Maakt eigen belang ondergeschikt aan gezamenlijk belang
  • Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de gemeenschappelijke doelstelling
  • Toont oprechte belangstelling in anderen en behoudt een goede relatie met hen
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met collega’s en vraagt reacties

Vernieuwen en verbeteren

  • Volgt de ontwikkelingen op het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of werksituatie in

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Organisatiesensitiviteit
  • Analyseren
  • Overtuigingskracht
  • Resultaatgerichtheid
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit
  • Flexibiliteit
  • Motiveren
  • Klantgerichtheid
  • Inlevingsvermogen
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

3 tot 5 jaar relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor aandachtsgebied (zie hieronder)

  • Applicatieontwikkeling: WO Master Informatica
  • Applicatiebeheer:  WO Master Informatica
  • Testen: WO Master Informatica
  • Infrastructuur: WO Master Informatica
    • Logisch
    • Technisch
  • Exploitatie: WO Master Informatica
  • Procesontwerp: WO Master Bedrijfs-/ Bestuurskunde of Informatica
  • Procesbeheer:   WO Master Bedrijfs-/ Bestuurskunde of Informatica
Overige kennis en vaardigheden

Algemeen:

  • Opdrachtgeverschap (o.a. sourcing, modulair ontwikkelen, kennisdeling, kwaliteitsborging)
  • Uitstekend rapporteren (mondeling en schriftelijk)
  • Bijeenkomsten leiden
  • Verbindend vermogen

Specifiek:

Applicatieontwikkeling:

  • Ontwerpmethodieken, zoals LAD, RAD,RUP, etc.
  • Architectuur frameworks o.a. TOGAF en DYA
  • Kennis van rijksbrede marktconforme standaarden en modellen op het gebied van informatiebeheer, conceptueel inzicht in de samenhang tussen business-, informatie- en IT-architectuur
  • IT frameworks, zoals ASL,ITIL, BiSL
  • Testmethodieken, zoals Tmap NEXT, VTA
  • Referentiearchitecturen (2) relevant voor aandachtsgebied
  • Inhoudelijke regie voeren op het realiseren en implementeren van de ICT-applicatie en/of –infrastructuur

Applicatiebeheer:

  • Ontwerpmethodieken, zoals  LAD, RAD,RUP, etc.
  • Architectuur frameworks o.a. TOGAF en DYA
  • Kennis van rijksbrede marktconforme standaarden en modellen op het gebied van informatiebeheer, conceptueel inzicht in de samenhang tussen business-, informatie- en IT-architectuur
  • IT frameworks, zoals ASL,ITIL, BiSL
  • Testmethodieken, zoals Tmap NEXT, VTA
  • Referentiearchitecturen relevant voor aandachtsgebied
  • Inhoudelijke regie voeren op het realiseren en implementeren van de ICT-applicatie en/of –infrastructuur

 

Testen:

  • Ontwerpmethodieken, zoals LAD, RAD,RUP, etc.
  • Architectuur frameworks o.a. TOGAF en DYA
  • Kennis van rijksbrede marktconforme standaarden en modellen op het gebied van informatiebeheer, conceptueel inzicht in de samenhang tussen business-, informatie- en IT-architectuur
  • IT frameworks, zoals ASL,ITIL, BiSL
  • Testmethodieken, zoals Tmap NEXT, VTA
  • Referentiearchitecturen2 relevant voor aandachtsgebied
  • Inhoudelijke regie voeren op het realiseren en implementeren van de ICT-applicatie en/of –infrastructuur

Infrastructuur (logisch, technisch)

  • Ontwerpmethodieken, zoals E2E,… etc.
  • Architectuur frameworks o.a. TOGAF en DYA
  • Kennis van rijksbrede marktconforme standaarden en modellen op het gebied van informatiebeheer, conceptueel inzicht in de samenhang tussen informatie- enIT-architectuur
  • IT frameworks, zoals ITIL
  • Testmethodieken, zoals TmapNEXT, VTA
  • Inhoudelijke regie voeren op het realiseren en implementeren van de ICT-applicatie op de infrastructuur

Exploitatie:

  • Ontwerpmethodieken, zoals E2E,… etc.
  • Architectuur frameworks o.a. TOGAF en DYA
  • Kennis van rijksbrede marktconforme standaarden en modellen op het gebied van informatiebeheer, conceptueel inzicht in de samenhang tussen informatie- enIT-architectuur
  • IT frameworks, zoals ITIL
  • Testmethodieken, zoals TmapNEXT, VTA
  • Inhoudelijke regie voeren op het realiseren en implementeren van de ICT-applicatie op de infrastructuur

Procesontwerp:

  • Uitstekende kennis van BusinessProcessManagement
  • Conceptueel inzicht in de samenhang tussen business-, informatie- en IT-architectuur
  • Grondige kennis van de bedrijfsprocessen
  • Uitstekende kennis van de informatievoorziening in de organisatie, gebaseerd op NORA en MARIJ

Procesbeheer:

  • Uitstekende kennis van BusinessProcessManagement
  • Conceptueel inzicht in de samenhang tussen business-, informatie- en IT-architectuur
  • Grondige kennis van de bedrijfsprocessen
  • Uitstekende kennis van de informatievoorziening in de organisatie, gebaseerd op NORA en MARIJ

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • analyseren
  • overtuigingskracht
  • resultaatgerichtheid
  • netwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
.   MBO didactiek is een pré

Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
.   MBO Sport en Bewegen (SB), CIOS, Academie voor Lichamelijke Opvoeding, of vergelijkbaar
.   Kwalificaties zelfverdediging en/of fitness

Overige kennis en vaardigheden

kennis van de organisatie en van het beleid

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Veiligheid en Justitie (DJI):

HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg

Competenties uit het kernprofiel

  • flexibiliteit
  • motiveren
  • klantgerichtheid
  • inlevingsvermogen
  • omgevingsbewustzijn
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling