test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Nautisch

Uitvoering

Medewerker Advisering

Advisering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Zorgt voor algemene of technische ondersteuning bij inzet en/of beheer/onderhoud van het vaartuig ten behoeve van de realisatie van de vaaropdracht.

Ondersteunt, bereidt voor en adviseert op onderdelen van het adviesproces

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Organisatorische, technische, huishoudelijke en logistieke werkzaamheden en diensten zijn uitgevoerd conform opdracht
  • Ondersteunende bijdrage ten behoeve van uitvoering van de opdracht is geleverd
  • Beheer en onderhoud van (technische) materialen en installaties zijn uitgevoerd

Omgeving

  • Gezagvoerder en overige opvarenden zijn juist en tijdig geïnformeerd
  • Algemeen en technisch beheer en onderhoud op verschillende vaartuigen is gerealiseerd

Bedrijfsvoering

  • Rapporten over verrichte werkzaamheden zijn volledig en juist
  • Administratie voldoet aan de geldende regelgeving
  • Er is een team met gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers
  • Medewerkers zijn op het juiste moment op de juiste plaats ingezet

Vernieuwen en verbeteren

  • Ideeën voor het verbeteren van resultaten zijn geleverd
  • Verbeterde werkwijzen op basis van periodieke evaluatie (o.a. plan-do-check-act) zijn doorgevoerd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Producten/adviezen zijn geleverd conform opdracht en/of adviesvraag (geaggregeerde overzichten, prognoses, alternatieven, etc.)

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden is en gebruikt wordt

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (ao-procedures) en afspraken
  • Producten/adviezen zijn geleverd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit en middelen)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Stelt prioriteiten, geeft realistische inschattingen van de werkzaamheden, komt afspraken na en haalt deadlines
  • Onderneemt gericht acties en betrekt tijdig collega’s om het gestelde doel te bereiken
  • Neemt beslissingen op basis van informatie en schaalt tijdig op
  • Kan met veel informatie tegelijk omgaan
  • Behoudt het overzicht over een veelheid aan informatie en situaties en schat de relevantie ervan goed in
  • Blijft ook in rustige perioden alert en waakzaam
  • Blijft rustig bij plotselinge gebeurtenissen en behoudt, ook onder druk van de omstandigheden, eigen integriteit
  • Wijkt in nood af van standaardprocedures en houdt zich aan het protocol

Omgeving

  • Weet wat een beslissing betekent voor (technische) inzet van het vaartuig
  • Houdt in het handelen rekening met de behoeften en belangen van de dienst en andere vaarweggebruikers
  • Doet moeite om behoeften en belangen van de dienst te onderzoeken

Bedrijfsvoering

  • Maakt mensen enthousiast, raakt bij hen de juiste snaar (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Krijgt mensen zover dat ze zich committeren (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Inspireert mensen door eigen commitment te tonen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Spreekt waardering in medewerkers uit (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Pikt zaken op waar anderen overheen kijken
  • Kan lang met details omgaan zonder fouten te maken
  • Controleert tussentijds de kwaliteit en voortgang van de werkzaamheden van zichzelf, andere medewerkers en externen
  • Creëert voor zichzelf en anderen inzicht in de voortgang van zaken
  • Signaleert afwijkingen in planning en afspraken en stuurt zo nodig bij of komt met voorstellen om bij te sturen

Vernieuwen en verbeteren

  • Werkt zich snel in nieuwe materie in
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande
  • Leert van eigen fouten
  • Benut nieuwe ervaringen effectief
  • Past nieuwe ervaringen en kennis snel toe in de werksituatie
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Werkt aan een goede relatie met opdrachtgever(s) door goede afstemming en informatie-uitwisseling en door zich in de problematiek en belangen van de opdrachtgever te verdiepen
  • Maakt de (professionele) mogelijkheden en onmogelijkheden duidelijk en maakt hierover heldere afspraken
  • Anticipeert waar mogelijk op adviesvragen en handelt daar naar
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
  • Legt verbanden tussen gegevens / informatie
  • Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende mogelijkheden naar voren

Omgeving

  • Stemt tijdig af met andere afdelingen, collega’s en externen die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Trekt samen op om het doel te bereiken, toont betrokkenheid bij de activiteiten van anderen

Bedrijfsvoering

  • Maakt een realistische planning en een realistische inschatting van de benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met de opdrachtgever en met de betrokken collega's / afdelingen
  • Past het proces aan als de situatie daarom vraagt, maar binnen de professionele en wettelijke kaders

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis bij d.m.v. literatuur, seminars e.d.
  • Deelt kennis met collega's
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Resultaatgerichtheid
  • Stressbestendigheid
  • Klantgerichtheid
  • Motiveren
  • Accuraat werken
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen relevante ervaring nodig

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Algemeen Nautisch

 

Modules Nautische Leerlijnen

 

Schepen <3000GT en >3000 KW

Aankomend gezel:

·          Opleiding/cursus rating

·          Basic safety training (voor VBB)

·          Monsterboekje

·          Geldige zeevaartkeuring

 

Gezel en bootsman:

Als Aankomend gezel, aangevuld met:

·          VBB Rating forming part of a navigational watch

 

Voor binnenvaart geldt:

 

Aankomend gezel:

·          Dienstboekje

·          Geldige binnenvaartkeuring

 

Gezel/machinist:

Als Aankomend gezel aangevuld met:

Diploma machinist of 2 jaar ervaring als gediplomeerd matroos-motordrijver

Competenties uit het kernprofiel

  • resultaatgerichtheid
  • stressbestendigheid
  • motiveren
  • voortgangscontrole
  • klantgerichtheid
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Enige ervaring

werken in teamverband; samenwerken met andere werkvelden / kennisgebieden

Instromers: relevant voor werkveld/kennisgebied; (ander) departement/ overheid/non-profit/bedrijfsleven

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO: relevant voor aandachtsgebied/kennisgebied (te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)

Overige vakkennis: relevant voor werkveld / kennisgebied

Overige kennis en vaardigheden

·   Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; rapporteren; presenteren

·   Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving,  methoden en technieken, relevant voor eigen werkveld/ kennisgebied

·   Taak, organisatie en cultuur van klantgebied(en)      

·   Projectmatig werken

·   ICT-hulpmiddelen  

.   AO-regels en –procedures

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling