test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Nautisch

Uitvoering

Medewerker ICT/Techniek/Informatiebeheer/DIV

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Zorgt voor algemene of technische ondersteuning bij inzet en/of beheer/onderhoud van het vaartuig ten behoeve van de realisatie van de vaaropdracht.

Behandelt ICT- / informatiebeheer- / DIV-vragen (1e lijnsondersteuning) en/of verricht technische- / ICT- / DIV- werkzaamheden (2e lijnsondersteuning) A. DIV staat voor: Documentaire Informatie Voorziening: B. inclusief de informatiebeheerder (DIV-nieuwe stijl, S7-8)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Organisatorische, technische, huishoudelijke en logistieke werkzaamheden en diensten zijn uitgevoerd conform opdracht
  • Ondersteunende bijdrage ten behoeve van uitvoering van de opdracht is geleverd
  • Beheer en onderhoud van (technische) materialen en installaties zijn uitgevoerd

Omgeving

  • Gezagvoerder en overige opvarenden zijn juist en tijdig geïnformeerd
  • Algemeen en technisch beheer en onderhoud op verschillende vaartuigen is gerealiseerd

Bedrijfsvoering

  • Rapporten over verrichte werkzaamheden zijn volledig en juist
  • Administratie voldoet aan de geldende regelgeving
  • Er is een team met gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers
  • Medewerkers zijn op het juiste moment op de juiste plaats ingezet

Vernieuwen en verbeteren

  • Ideeën voor het verbeteren van resultaten zijn geleverd
  • Verbeterde werkwijzen op basis van periodieke evaluatie (o.a. plan-do-check-act) zijn doorgevoerd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar (informatie)vraag of probleem
  • Storingen/problemen zijn tijdig en volgens afspraak verholpen dan wel effectief doorgeleid, vragen zijn beantwoord en informatie is geleverd
  • Instructies over nieuwe toepassingen/ apparatuur / (informatiebeheer) / archiefsystemen zijn geleverd aan gebruikers.
  • Aangeleverde documenten zijn beoordeeld, behandeld, geregistreerd, geclassificeerd, ontsloten en beschikbaar gesteld conform de overeengekomen afspraken/regels ( geldt alleen voor de DIV-medewerker)
  • Archieven zijn bewerkt en bibliotheken bijgehouden conform gemaakte afspraken en voldoen aan vakinhoudelijke normen/standaarden/regels6

Omgeving

  • Relevante contacten binnen de eigen organisatie en met externe specialisten zijn onderhouden en juist ingezet
  • In- en externe terugkoppeling over acties zijn klantvriendelijk en helder gecommuniceerd

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform geldende kaders, procedures en afspraken
  • Registratie van verzoeken, meldingen en incidenten is op orde
  • Beheer en onderhoud van installaties / apparatuur / documentaire informatie-systemen zijn conform normeringen, voorschriften en opdrachten

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Input is geleverd aan de verbetering van de werkprocessen binnen de organisatie

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Stelt prioriteiten, geeft realistische inschattingen van de werkzaamheden, komt afspraken na en haalt deadlines
  • Onderneemt gericht acties en betrekt tijdig collega’s om het gestelde doel te bereiken
  • Neemt beslissingen op basis van informatie en schaalt tijdig op
  • Kan met veel informatie tegelijk omgaan
  • Behoudt het overzicht over een veelheid aan informatie en situaties en schat de relevantie ervan goed in
  • Blijft ook in rustige perioden alert en waakzaam
  • Blijft rustig bij plotselinge gebeurtenissen en behoudt, ook onder druk van de omstandigheden, eigen integriteit
  • Wijkt in nood af van standaardprocedures en houdt zich aan het protocol

Omgeving

  • Weet wat een beslissing betekent voor (technische) inzet van het vaartuig
  • Houdt in het handelen rekening met de behoeften en belangen van de dienst en andere vaarweggebruikers
  • Doet moeite om behoeften en belangen van de dienst te onderzoeken

Bedrijfsvoering

  • Maakt mensen enthousiast, raakt bij hen de juiste snaar (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Krijgt mensen zover dat ze zich committeren (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Inspireert mensen door eigen commitment te tonen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Spreekt waardering in medewerkers uit (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Pikt zaken op waar anderen overheen kijken
  • Kan lang met details omgaan zonder fouten te maken
  • Controleert tussentijds de kwaliteit en voortgang van de werkzaamheden van zichzelf, andere medewerkers en externen
  • Creëert voor zichzelf en anderen inzicht in de voortgang van zaken
  • Signaleert afwijkingen in planning en afspraken en stuurt zo nodig bij of komt met voorstellen om bij te sturen

Vernieuwen en verbeteren

  • Werkt zich snel in nieuwe materie in
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande
  • Leert van eigen fouten
  • Benut nieuwe ervaringen effectief
  • Past nieuwe ervaringen en kennis snel toe in de werksituatie
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Laat de klant uitspreken
  • Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen
  • Vraagt door en vat samen
  • Reageert op wat de klant inbrengt en geeft aan wat wel en niet mogelijk is
  • Onderzoekt de vraag van de klant en probeert de klant zo goed mogelijk te helpen, schakelt zonodig collega’s in
  • Stelt zonodig prioriteiten
  • Houdt zich aan afspraken en geeft tijdig aan als afspraken niet kunnen worden nagekomen
  • Geeft open en eerlijk aan wat de stand van zaken is van de service-call
  • Ondersteunt de klant bij het ordenen en structureren van informatie
  • Waardeert en selecteert systematisch de juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen
  • Legt verbanden tussen gegevens/informatie
  • Schakelt tussen verschillende zoekmethoden om zodoende snel relevante informatie te ontsluiten

Omgeving

  • Onderneemt zelfstandig en vlot actie bij vragen van klanten
  • Gaat bij onduidelijkheid actief op zoek naar informatie/oplossingen en biedt eventuele alternatieven
  • Onderneemt ook ongevraagd actie om dienstverlening te verbeteren
  • Zoekt de grenzen op om oplossingen voor de klant te bieden

Bedrijfsvoering

  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke, vertrouwelijke een waardevolle informatie
  • Is niet te verleiden om vertrouwelijke informatie te misbruiken dan wel aan buitenstaanders te verschaffen.
  • Meldt waargenomen en/of verondersteld misbruik direct bij de leidinggevende
  • Verwerkt informatie op de juiste en afgesproken wijze Heeft aandacht voor details
  • Werkt nauwkeurig en systematisch

Vernieuwen en verbeteren

  • Integreert nieuwe inzichten soepel in het eigen werk
  • Maakt zich snel essentiële ontwikkelingen in het aandachtsgebied /-proces eigen
  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Deelt nieuwe inzichten en kennis met collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Resultaatgerichtheid
  • Stressbestendigheid
  • Klantgerichtheid
  • Motiveren
  • Accuraat werken
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling
  • Luisteren
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Initiatief
  • Integriteit
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen relevante ervaring nodig

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Algemeen Nautisch

 

Modules Nautische Leerlijnen

 

Schepen <3000GT en >3000 KW

Aankomend gezel:

·          Opleiding/cursus rating

·          Basic safety training (voor VBB)

·          Monsterboekje

·          Geldige zeevaartkeuring

 

Gezel en bootsman:

Als Aankomend gezel, aangevuld met:

·          VBB Rating forming part of a navigational watch

 

Voor binnenvaart geldt:

 

Aankomend gezel:

·          Dienstboekje

·          Geldige binnenvaartkeuring

 

Gezel/machinist:

Als Aankomend gezel aangevuld met:

Diploma machinist of 2 jaar ervaring als gediplomeerd matroos-motordrijver

Competenties uit het kernprofiel

  • resultaatgerichtheid
  • stressbestendigheid
  • motiveren
  • voortgangscontrole
  • klantgerichtheid
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen/enige relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

ICT/Techniek

·   VMBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld (TL)Techniek, ICT-route.

·   MBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT.
 

Informatiebeheer/DIV

·   VMBO: TL met aanvullende modules op het gebied van informatiedienstverlening of gerelateerd aan (ondersteuning van) het archiveringsproces of informatiedienstverlening in bibliotheken

.    MBO: informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig

Overige kennis en vaardigheden

ICT / Techniek

·   . . . .

Informatiebeheer/DIV

·   Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen

·   Werken met verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken,  zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri

Competenties uit het kernprofiel

  • luisteren
  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • initiatief
  • integriteit
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling